Sky

    Hej ! Jag undrar hur man blir klinisk farmakologi, har hört om att man måste vara i grunden utbildad till läkare eller apotekare, men vad händer sen? ska man läsa något mer efter apotekare för att bli klinisk farmakologi ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej S!
    det vi vet om yrket Farmakolog berättar vi i yrkespresentationen på Framtid.se/yrke/farmakolog Oavsett vilken utbildningsväg man väljer, så blir den vägen ganska lång. Läkarprogrammet i Sverige är numera 6-årigt; apotekarprogrammet är 5-årigt; läser man kandidat + master (inom vilket kunskapsområde som helst) tar det också fem år. På så lång tid kan mycket ändras. Nya utbildningsvägar och även nya yrken kan skapas.
    Du får annars vända dig till de som jobbar på universiteten med de utbildningar som finns inom den aktuella kunskapsområde: du kan ställa frågor både till studievägledare på de centrala vägledningsenheten på universitetena och till studievägledare som finns på institutionerna. Som allmän studievägledare vilket jag är och också mina kollegor här på FRåGA SYV som brukar svara på inkomna frågor, har vi tyvärr inte detalj-kunskap inom alla områden. Jag kan därför endast ge dig råd på var du kan söka information som svarar på din fråga. Ett sätt är att du tittar i de aktuella plats-/jobbannonserna om vilka kvalifikationer som arbetsgivare efterfrågar när de söker anställa en klinisk farmakolog. I en aktuell jobbannons med rubriken "Farmaceut till Beredningsenheten, Klinisk farmakologi" står det bl.a följande: "Du är legitimerad apotekare eller receptarie med extemporebehörighet. Du har antingen jobbat några år eller är nyutexaminerad. Dock är det meriterande om du jobbat inom läkemedelsberedning tidigare." Alltså, nämns även Receptarie. Utbildning till receptarie är kortare än läkarutbildning eller apotekarutbildning.

    • Sky : Om jag får fråga en ny fråga, jag undrar också om civilingenjör inom industriell ekonomi. Jag undrar vad är det man ska jobba med efter man har tagit examen, har läst om projektledning, men vad för slags projekt? Är det man sysslar med efter examen mycket teknik? Måste man jobba i industrin?
    • Ludmila : Till civilingenjör läser man i Sverige i 5 år och på så lång tid kan väldigt mycket ändras. Se i annonser (plats-jobbannonser om Lediga jobb) vad som står om arbetsuppgifter. Du kan också läsa i avsnitt "Efter examen" på skolornas/universitet-högskolornas hemsidor; du kan också kontakta studievägledare på de Institutioner där civilingenjörsprogrammen ges, speciellt där man utbildar till Civilingenjör inriktning Industriell ekonomi.