Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Benan!
    Om yrke Optiker kan du läsa här http://www.framtid.se/profession/optiker/

    Utbildning för optiker finns inom högskolan vid Karolinska Institutet i Stockholm och Linnéuniversitet i Kalmar och Växjö. Utbildningen omfattar tre års studier. Efter utbildningen finns det även möjlighet till vidareutbildning inom området.

    Läs mer om utbildningarna på http://ki.se/utbildning/1op13-optikerprogrammet
    och http://lnu.se/utbildning/program/NGOPT#semester_20152

    Behörighet som krävs: grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser: Biologi A, Fysik A, Kemi A (alt. Naturkunskap B), Matematik B.
    Eller: Biologi 1, Fysik 1a (1b1+1b2), Kemi 1 (alt. Naturkunskap 2), Matematik 2.

    Utbildningen leder fram till yrkeexamen som optiker. Den ger även behörighet för att prova ut kontaktlinser. Efter utbildningen ansöker man om legitimation som optiker hos Socialstyrelsen.

    Hoppas att mitt svar gav dig information som du efterfrågade.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Ang. hur många "poäng" som krävs för att komma in på Optikerutbildningen, så är svaret:
    till höstterminen 2015 krävdes det i Stockholm - 0.8 på Högskoleprovet
    eller 16,61 i kompletteringsgruppen eller 17,4 för dem med Examensbevis som inte kompletterade betyg efter gymnasiet.
    I Kalmar var motsvarande siffror: 0.5 på Högskoleprovet, 14.24 i kompletteringsgruppen och 13.74 för dem som har Examensbevis och inte har kompletterat efter gymnasiet.

    • : Är det svårt att komma in ?
    • Milla : Det har tidigare varit lättare att komma in i Kalmar än i Stockholm. Förmodligen blir det så framöver också. Du kan söka till båda utbildningar - men måste prioritera (precis som när man söker till gymnasiet... "i första hand" ... "i andra hand"...). till högskola kan man söka upp till 20 alternativ samtidigt, men måste, som sagt, prioritera. Om vi tar ett exempel - i Kalmar krävdes det sist 14.24 i kompletteringsgruppen. För att få den "siffran" bör man ha de flesta betyg C och t o m kan ha ett par betyg D och detta utan några meritpoäng alls. Att få 0.5 på Högskoleprovet borde va möjligt att uppnå - då 1.0 är medelnivå på alla som gör provet och det är hälften som krävdes i Kalmar sist. I Stockholm krävdes det 0.8 på högskoleprovet och det är nästan, men inte riktigt "medelnivå", genomsnittet på alla som gjorde högskoleprovet. Relativt lätt är det att komma in på Optiker utbildning (i alla fall har det varit så fram tills nu). Omöjligt att säga hur det blir i framtiden.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Linnéuniversitetet /Kalmar/ har nyligen valt att ändra (sänka) behörighetskraven till Optikerprogrammet. Se nedan svar från den utbildningsansvarige på Optikerprogrammet på LiU, som kom via epost den 23 november 2016:

     Vi har valt att ändra behörighetskraven efter påtryckningar från branschen samt minskat söktryck.
    Vi kommer att rekommendera sökanden att genomföra en webbaserad kurs (Khan Academy) innan terminsstart för att försäkra att samtliga har de kunskaperna som kommer att behövas för att klara av studierna.
    För det mesta kommer innehållet av kursen repeterar det som finns i gymnasiekurserna – med ”lite nytt” som täcker upp två moment som skulle gåtts igenom under Matte 3c.

    Förkunskaper som gäller är:
    Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B eller Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (Områdesbehörighet 16/A14).
    Naturkunskap B/2 kan ersättas av  Biologi A/1, Fysik A/1 och Kemi A/1.

    Urval: Betyg 67% och Högskoleprov 33%

    Anmälningskoden för HT2017: LNU-81009

    För mest aktuell information om programmet kan man kolla in följande länk: https://lnu.se/program/ngopt/20172/81009/