Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Annika!

    Det finns olika vägar att gå:

    1. söka till juristprogrammet och specialisera sig sedan på "skoljuridik", dvs läsa mer Offentlig rätt och Förvaltningsrätt för att bli expert på just skoljuridiska frågor;

    2. söka Kandidatprogrammet i Offentlig rätt eller Förvaltningsrätt, se exempel på en sådan utbildning på Göteborgs Universitet

    3. söka lärarutbildning och sedan påbyggnads kurser i Skoljuridik som idag finns i Umeå, Malmö och Göteborg - förkunskapskraven till dem är minst kandidatexamen med t.ex pedagogisk inriktning;

    4. sätta ihop din egen kandidatexamen i juridik av fristående kurser, men det är, enligt sakkunnig på område, ganska svårt. Sakkunnig råder att söka till program, inte fristående kurser, fast i början kan man söka "vilken som helst fristående kurs" i juridik på högskolenivå - för att testa på hur det är att läsa juridik på högskolenivå (är det ett tips som vi fick).

    På gymnasienivå finns det kurser Privatjuridik, Affärsjuridik och Rätten&samhälle (tre 100-poängskurser). Du kan fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd om de kan erbjuda undervisning i någon av de kurserna. Formellt sett, behöver man inte ha läst juridik på gymnasienivå - för att bli behörig läsa Juridik på högskolenivå, men det ger bra grund och förförståelse och det blir säkert lättare och roligare att läsa på högskolan sen.

    Jag tycker också att det är en mycket bra idé att boka tid för samtal hos en Studievägledare som jobbar på Juridiska institutionen på en av högskolorna/universitet (som finns närmast till dig) - du kan kanske få vägledning på telefon eller via mail också. Alla högskoleutbildningar (både kurser & program) finns att hitta via www.studera.nu och där finns det också kontaktuppgifter till Studievägledare. På vissa högskolor/universitet finns det även Central Studievägledning som du också kan kontakta med din fråga men på vissa högskolor/universitet "sitter" Studievägledare enbart utspridda på olika institutioner.

    Utbildningsutbud kan förändras och det är därför bra att med jämna mellanrum kika på www.studera.nu

    t.ex förväntar vi att det blir "påfyllning" av utbildningar innan 15 mars, då ansökningsperiod till höstterminen 2016 börjar den dagen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    P.S: om du vill titta på alternativ som finns för högskola/universitet, då kikar du in på www.yhguiden.se för att inom yrkeshögskola finns det utbildning till Paralegal, juridisk assistent.

    Studie- och yrkesvägledare