Sissela

    Hej! Jag har gått gymnasiet (natur-natur) och skulle nu gärna vilja bli lärare. Jag har funderat på att vidareutbilda mig till specialpedagog eller speciallärare efter det att jag gått en lärarutbildning. Vad behöver jag gå för att bli specialpedagog/speciallärare och kan jag bli specialpedagog/speciallärare för andra årskurser om jag tex först utbildar mig till lärare för en målgrupp för att sen bli specialpedagog/speciallärare till en annan eller måste jag även jobba med den målgruppen vid en vidareutbildning? Jag skulle även kunna tänka mig att jobba som lärare för dem som vill bli lärare. Vad behöver jag då för utbildning isåfall? Blir det så att jag först utbildar mig till "vanlig" lärare och sedan exempelvis forskar om området och lär ut till lärarstudenter samtidigt? Vilka är de största skillnaderna mellan en specialpedagog och en speciallärare? Helst vill jag jobba med läs-skriv-talsvårigheter vilket jag tror är mer inom speciallärarområdet. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, du får gärna läsa info på framtid.se/yrke/specialpedagog och på Framtid.se/yrke/hogskolelarare

    Att undervisa blivande lärare kan man på olika sätt: som högskolelärare är man lärare på högskolenivå: arbetsplatsen är då högskola eller universitet,
    och som specialpedagog är man handledare för skolpersonal där man har sin arbetsplats på en eller flera skolor och jobbar mest med att "undervisa"/handleda skolpersonal, inte endast lärare men även annan personal som t.ex studiecoach, lärarassistent, skolvärdinna, skolbibliotekarie och i vissa fall även ha kontakt med vårdnadshavare till elever.

    Till båda de yrken som jag länkar till ovan, är grundutbildning - studier mot LÄRAREXAMEN. Till lärarexamen kan man läsa genom ett program på en lärarhögskola eller genom högskolestudier i "rätt ämne" + sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.
    Inför antagning till speciallärarprogrammet eller sepcialpedagogprogrammet /påbyggnad efter lärarutbildningen/ brukar viss arbetslivserfarenhet krävas - kan t.ex vara 2 eller 3 år som man måste jobba som lärare innan man är behörig att söka. Som jag förstår det, så är det i första hand på samma "nivå"=åldersgrupper och i samma ämnen som man är behörig lärare för, som man vidareutbildar sig till speciallärare eller till specialpedagog, men prata gärna med studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges.
    En tanke är också att det tar lång tid att utbilda sig till lärare + skaffa sig några års erfarenhet av att arbeta efter lärarutbildningen. Det lär ta minst 5 år men troligtvis längre tid. Att ta ut lärarexamen kan man som absolut snabbast - på 3 år och sedan ska man jobba i minst 2 år. Det är dock troligt att det kommer ta längre tid... och på så lång tid kan reglerna för antagning till speciallärar- och specialpedagogprogrammen förändras. Sedan är det inte säkert att komma in på påbyggnadsutbildningen. Att man blir behörig och söker betyder att man har viss chans att komma in, men det finns ingen garanti. Därför råder jag att i första hand söka till de grundutbildningar där du känner att du "i värsta fall" kan nöja dig att jobba direkt efter utbildningen, utan ngn påbyggnadsutbildning (för att vad gör du om du ej kommer in på ngn påbyggnadsutbildning ?).
    Så, mitt råd är att du söker till de lärarutbildningar där du känner att du kan jobba direkt efter utbildningen i många år... utan att gå ngn mer utbildning (du kommer behöva jobba i minst 2 år ändå, kanske längre tid - 3 år t.ex för att kvalificera dig för speciallärarprogrammen eller specialped.programmen.
    Prata gärna med studievägledare på de utbildningar som intresserar dig.
    Lycka till!

    • : Hej! Tack så mycket för svaret och informationen!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!