Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Caroline!

    Se om utbildning till Psykologisk coach>> är av intresse för dig, den är på 3 år på högskolenivå.

    Angående behörighetskrav som inte är betyg utan "arbetslivserfarenhet inom människovårdande yrke" så är det bäst att höra med dem som bedömer det, dvs gör antagning till utbildningen. Då det är en bedömningsfråga, kan eventuellt olika bedömningar göras, beroende på vem som gör bedömning och även kanske också på vilka andra personer som söker till utbildningen (om det finns ledig plats när alla "helt behöriga" kommer in, kan man kanske göra lite generösare bedömningar av tidigare arbetslivserfarenhet).

    Sök alla de utbildningar du är intresserad av. Uppge alla dina meriter och vi får hålla tummarna!

    Utifrån din fråga, gissade jag på att du menar "samtalsterapeut", för att annars så finns det ju många olika yrken som t.ex

    Arbetsterapeut>>

    Friskvårdsterapeut>>

    Hudterapeut>>

    Fysioterapeut>>

    Fotterapeut>>

    Lekterapeut>>

    Musikterapeut>>

    Se också vilka andra yrken som finns på www.framtid.se

    Om jag gissade rätt & du menade Samtalsterapeut, så har jag gjort efterforsningar och det ser ut som att Steg 1 erbjuds endast på privata skolor där du måste betala själv, men steg 2 (fortsättningskurser) kan man söka på högskolenivå och då är det gratis utbildning och du kan även ha rätt till Studiemedel. Men steg 1 finns inte som en gratis utbildning, fick i alla fall jag svar från alla de personer som är insatta i branschen. Troligtvis beror det på att steg 1 ligger under högskolenivå och får därför inte ges på högskola/universitet i Sverige. Ingen annan gratis studieform, som folkhögskola, yrkeshögskola eller komvux erbjuder kurser, motsvarande steg 1 i samtalsterapeut-utbildningen, i alla fall har inte vi hittat det.

    Om du själv hittar info, är vi mycket tacksamma om du tipsar oss!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    L. :)

    Liselotte