Hannele
    Hej!
    En elev har hört av sig, hon vill utbilda sig till traktorförare men var gör man det? Är det anläggningsmaskinförare hon ska söka då eller är det "bara" att ta ett visst körkort på en körskola?
    • Daniel : Hur gammal är eleven? Ska eleven söka till gymnasiet? Eller är det en vuxen person?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hannele,

    Traktorförare>> är ett samlingsnamn för flera olika yrken, bl a kan man arbeta inom olika branscher och olika kräv kan ställas, beroende på vilken bransch man arbetar inom och om man kör traktor a, b eller maskinredskap klass II.
    Läs gärna i yrkespresentationen Traktorförare>>.

    Av din fråga framgår inte ålder på personen som vill utbilda sig till traktorförare. det framtår inte heller inom vilken bransch personen vill arbeta. Därför är det svårt att ge svar.
    Om du/ni återkommer med fler uppgifter, kan vi förhoppningsvis ge ett bra svar på frågan.

    Om det är anläggningsförare /jobba inom bygg/ och man söker till gymnasiet - då rekommenderas det >> utbildning på inriktningen Anläggningsfordon på BA.

    Om det är maskinförare inom lantbruk som man vill jobba som - då rekommenderas det på gymnasiet söka till inriktning lantbruk inom NB>>.

    • : Hej! Hon är över 20 år, och det hon skrev i sin mail till mig var att hon vill kunna jobba med snöröjning, det är allt jag vet.
    • Julia : I https://www.framtid.se/yrke/snorojare finns det avsnitt UTBILDNING där det finns förklaring på vilka utbildning som krävs för olika typer av snöröjning. Kika gärna på det.