Hej Nora,
    för de som inte gått ut gymnasiet finns utbildningar på gymnasial nivå, t.ex kan man på komvux läsa (på gymnasial nivå) mot yrken som Undersköterska, Bagare, Elektriker, Bussförare (om man redan har B-körkort, för personbil).
    På folkhögskolorna finns det också utbildningar på gymnasial nivå, bl.a många estetiska utbildningar t.ex med fotoinriktning, eller inom hantverk.