Maria
    Hej!
    Jag skulle vilja gå en utbildning som kan ge ett direkt yrke, utan att ha gymnasiekompitens. Har försökt avsluta gymnasiet flertalet gången men har inte motivation/koncentration (har ADD) att slutföra det. vill nu gå en kortare, gärna praktiskt lagd kurs/utbildning som kan bekostas av komunen. Sett kurser (friskvårds konsult, m.m men de är privat ägda skolan i gbg och kungälv komun, kan de bekostas av komunen?)
    Tips?

    Tusen tack

    Maria 30 år

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Maria!

    Du skriver inte hur stor del av gymnasial utbildning du har avklarat. Jag antar att du bor i Västra Götaland för att du är intresserad av utbildningar i Göteborg och Kungälv. Ang. om kommunen kan bekosta en utbildning för dig måste du fråga på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Du kan fråga på Social tjänsten som också - i några mycket få undantagsfall - kan fatta beslut att bekosta utbildning för en person som annars riskerar att bli beroende av försörjningsstöd under lång tid. Jag vet inte alls om du har någonsin haft "med Soc" att göra, ber om ursäkt om mitt förslag kan uppfattas som antagande om att du är beroende av social bidrag. Som sagt, jag vill bara lista upp ALLA MÖJLIGHETER där du kan försöka få igenom din ansökan om att bekosta dina studier.

    Om du är inskriven på Arbetsförmedlingen (eller kan skriva in dig där) kan du också fråga på AF i fall de kan köpa utbildning för dig. Det kommer troligtvis att underlätta för dig att få igenom dina önskemål om att kommunen eller AF köper utbildning för dig om du uppvisar läkarintyg (om din diagnos, ADD).

    Om du har klarat en stor del av gymnasieutbildning, kan du ansöka till yrkeshögskola. Du är inte behörig med yrkeshögskola kan göra undantag och ta in dig (om de anser att du har möjlighet att klara av utbildningen). Hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    Jag skickar här några tips på de utbildningar som kan vara av intresse för dig, men se själv om det är ngt. som passar: http://www.yhguiden.se/utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan/stodpedagog-inom-funktionshinderomradet-lss
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut
    http://www.yhguiden.se/utbildning/norrlands-yrkeshogskola/medicinsk-fotterapeut2

    Yrkeshögskoleutbildningar och utbildningar på Komvux och på folkhögskolorna är kostnadsfria och oftast har man rätt till Studiemedel (för det måste man studera på minst halvtid).
    Alla folkhögskoleutbildningar hittar du på www.folkhogskola.nu

    Om du har svårigheter att klara gymnasieutbildning men vill försöka göra det, kanske kan möjlighet finnas inom den så kallade "Provux". Se info på http://www.vuxenskolan.se/utbildning/provux/

    Du ber om tips & jag tipsar dig om att läsa på länkarna som jag skickar i mitt svar nu och att gå prata med Komvux i den kommunen där du är folkbokförd, med Socialtjänsten och med Arbetsförmedlingen.

    Om du återkommer med mer information, t.ex. i vilken kommun du är folkbokförd, hur stor del av gymnasieutbildningen du har klarat av hittils och om du kan flytta fritt inom Sverige eller om du är bunden till en viss ort - kan vi här på Fråga SYV, förhoppningsvis, ge dig ett bättre svar.

    Önskar dig lycka till! Lovar att hålla tummarna för dig!
    Bästa hälsningar
    ANNA
    Hej igen!
    Här https://goteborg.alvis.gotit.se/Student/kurskatalog.aspx kan du se vilka utbildningar på Komvux i Göteborg finns som kräver endast grundskolekompetens, vilket du ju har, så du är behörig: bl a Bar&dryck, en termin.

    Andra utbildningar: personlig assistent på Göteborgs folkhögskola, se på http://www.gbg.fhsk.se/sv/kulturplattformen/fhsk-Goteborg2/Startsida/Start-Vara-kurser/Personlig-assistentutbildning/
    och Måltidsbiträde & lokalvårdare
    http://www.gbg.fhsk.se/sv/kulturplattformen/fhsk-Goteborg2/Startsida/Start-Vara-kurser/Maltidsbitrade-och-lokalvardare/

    Hoppas någon av de utbildningar som jag skickar info om nu, är av intresse för dig!
    ANNA
    • : Tack för ditt svar!
    • : Jag har ingen gymnasiekompetens (har inte avslutat någon kurs)
    • : Och jag bor i Göteborg. Yh kvalifiserar jag nog ej för då, vart kan jag hitta kurser som inte kräver gym.kompetens? Mvh
    • : Kan resa som längst till kungälv ale kommun
    • Peter : Provux finns i Göteborg. Annars är det utbildningar på Komvux (på gymnasienivå) - t.ex. Undersköterska.
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig nu
    • Anna : Läs mitt utökade svar ovan & lycka till!
    • : Tusen tack Anna!
    Läs alla kommentarer