Marie

    Hej! Finns det någon utbildning som involverar kemi, matte, fysik eller biologi men som inte har några (eller i alla fall inte många) laborationer? Jag avskyr verkligen laborationer och som det ser ut just nu, har min utbildning 3-5 stycken varje-varannan månad. Det är så svårt för utbildningar brukar ju inte skriva ut sådan information. Jag vill försöka byta till en utbildning som förhoppningsvis har lite mindre praktiska moment, men det är svårt att hitta info om detta. Tack på förhand.

    • Mikael :

      Är det utbildningar på högskolenivå du menar?  och vilket yrke siktar du på? Varför vill du läsa ?

    • : Hej! Det stämmer. Jag älskar allt som har med kemi och biologi, samt fysik (och matte) att göra, men jag vet inte vilka utbildningar som innehåller mycket laborationer. Det finns ingenstans att få information om detta, exempelvis om man skulle läsa till sjuksköterska? Eller biokemi? Har även sökt lite info om civilingenjör men just info om laborationer saknas. Tack på förhand!
    • Julia : Läs gärna svaret (nedan). De som vet hur många laborationer som ingår i utbildningarna är de som jobbar direkt med just de utbildningar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marie!
    jag har svårt att tro att utbildning inom det område som du nämner i din fråga skulle vara helt utan laborationer. Du skriver om att du kan acceptera utbildning med färre laborationer, men de kanske i så fall är mer omfattande, att man genomför "flera laborationer på samma gång"  - fler timmar i sträck, men som räknas som en laboration. Sådana detaljer om utbildningar vet inte vi här på FRå'GA SYV - det måste du fråga de som jobbar på den aktuella utbildningen om.
    Jag tycker också att frågor Mikael SYV ställde i kommentar till din fråga är högst relevanta. Vissa yrken kräver viss specifik utbildning, t.ex BMA och man kan då inte gå "någon utbildning inom naturvetenskap" och hoppas på att få ut BMA-legitimation, för att det kommer inte att funka.