Pia
    Jag räknade ut mitt snittbetyg och resultatet blev 13,87 - inte så högt med andra ord.
    Jag drömmer om att bli socionom och har velat söka nu för vårterminen 2021, men såg ganska snabbt att mitt snittbetyg inte är tillräckligt högt.

    Jag undrar om det finns andra utbildningar som jag kan komma in på med mitt snittbetyg? Eller vad kan jag göra?
    • Jelena : tips: gör högskoleprovet. och hur är det med dina meritpoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pia,
    Jelena (se kommentar till din fråga) tipsar om högskoleprovet och jag instämmer. Med resultatet av HP söker du i HP-urvalet som sker separat från betygsurvalet, alltså spelar ingen roll hur låga betyg man har om man får tillräckligt högt resultat på högskoleprovet.
    Och även tipsen om att titta på dina Meritpoäng tycker jag är bra! Snittbetyget är = jämförelsetal.
    Konkurrerar, gör man med Meritvärde (som är summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen, om man har några meritpoäng).
    Boka tid med SYV-en på komvux - är mitt råd och ni får tillsammans titta på dina betyg och komma fram till om du redan nu har några meritpoäng och om du kan få fler. utifrån din ålder gissar på att du har Examensbevis, stämmer det? och inte ett Slutbetyg? Om du har examensbevis, får du för godkänt betyg i engelska 7 + 1.0 meritpoäng och för godkända betyg i moderna språk 3 och 4 ännu 1.5 meritpoäng och på så sätt uppnår max i meritpoäng.
    Om ditt snitt (jämförelsetal) är idag 13,87 och du får max meritpoäng ( + 2,5) blir ditt meritvärde rätt så mycket högre än idag. Betyg i kurser som ger dig meritpoäng räknas också in i ditt jämförelsetal och därför får du ännu högre höjning om du i t.ex engelska 7 och/eller i matematik 3 får C eller högre betyg.
    Meritpoäng för matte: eftersom socionomprogrammet kräver matte 2, får man - inom matte - meritpoäng från matte 3. Max merit inom matte skulle du få för matte 3,4 och 5 eller för matte 3, 4 och matte specialisering.
    Max meritpoäng totalt är dock 2,5, så även om man får godkänt betyg i eng 7, moderna språk 3 och 4 samt i flera högre mattekurser, lägger man till ändå max 2,5 meritpoäng, ej fler. Du får gärna läsa information på gymnasieguiden.se/merit

    Vilka utbildningar har låg antagningsgräns?
    Svårt att veta på förhand, detta för att antagning görs om varje gång och antal utbilndingsplatser ställs mot de sökande som söker just då och vilka betyg som folk kommer att få - vet ju inte de själva ens, på förhand. :)
    Erfarenhet säger att många lärarprogram har tyvärr rätt så låg antagningsgräns, och är därför lätta att komma in på.