Anton
    Hejsan! Jag går första året på tekniklinjen och är intresserad av att någon gång studera till nätverksingenjör på högskolan. Är lite nyfiken på vilka och var det finns utbildningar till detta.
    Jag har också sett mycket frågor om nätverkstekniker och undrar bara ifall det är samma sak som nätverksingenjör??

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    en tekniker har ofta gymnasial eller yrkeshögskoleutbilding; en ingenjör kan ha både gymnasial, yrkeshögskole och högskoleutbilnding.

    Eftersom varken sig "tekniker" eller "ingenjör" är skyddade titlar, kan nästan vem som helst kalla sig för det, om man vill.

    Det är Högskoleingenjör och Civilingenjör som tvunget måste ha en högskoleutbildning.

    Utbidningsutbud förändras. Exakt vilka utbildnigar kommer att finnas om 2 år, vet vi inte idag. Hela utbudet av högskoleutbildningar borde finnas på www.studera.nu som är högskolornas gemensam hemsida. Och hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar bör finnas på www.yhguiden.se

    Om du bevakar utbudet på de två sidorna /länkar ovan/ så har du bra överblick över vilka eftergymnasiala utbildningar som finns att söka.

    Vänligen

    Julia SYV