Elev
    Hej!

    Jag funderar på utbildningar, och har två saker jag helst av allt skulle vilja jobba med - skrivande eller att hjälpa andra.

    Jag skulle vilja ha ett arbete där det inte är för hög konkurrens och bra betalt. Har letat själv, men behöver lite idéer om jag skulle kunna få några.

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej BB!
    det finns hundratals yrken inom skrivande och där man hjälper andra. På framtid.se beskrivs det cirka 2.ooo yrken - och du får gärna kika på många av dem, du kan t.ex börja med yrken (där man i huvudsak har Skrivande som sin arbetsuppgift) som

    Bloggare

    Bokförlagsyrken

    Byakorre

    Copywriter

    Filmkritiker

    Filmrecensent

    Författare

    Influencer

    Informationsassistent

    Journalist / Reporter

    Krönikör

    Levnadstecknare

    Manusförfattare

    Multijournalist

    Poet

    Politisk redaktör

    Pressansvarig

    Producent av text för syntolkning

    Resejournalist

    Samhälls- och kulturanalytiker

    Språkvårdare

    Stenograf

    Talskrivare

    Teknikinformatör

    Webbredaktör
    Skribent

    Vad gäller yrken där man hjälper andra, så finns det ännu många fler yrken att välja på, till exempel:
    Fjällräddare
    Sakkunnig-krisstöd
    Brandman
    SOS-operatör
    Sjuksköterska

    Utbildning är det bra att välja i andra steget, när du i första steget valde ett yrke som du vill utbilda dig till.