Rafael
    Hej, jag är utländsk akademiker (etolog, miljö-intenjör) och söker efter någon utbildning i "Miljökonsekvensbeskrivning" på högskolenivå för att komplettera/profilera min utländska utbildning.
    Jag läser idag SAS 3 och min kurs i SAS 3 slutar 29 nov. Jag har också heltidsjobb idag, som inte helt motsvarar min utbildning och mina önskemål. Jag vill helst läsa på distans vid sidan av mitt jobb och vill börja läsa miljökonsekvensbeskrvnings-utbildnigar så fort som möjligt. Tacksam för alla tips!
    R.M

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rafael,

    det är bra att du läses SAS (svenska som andraspråk) 3 för att du behöver godkänt betyg i den kursen för att få behörighet, vad det gäller svenska språket, för att läsa på högskolenivå i Sverige.

    Undrar hur det är med engelska? Kunskaper i engelska krävs också, för Grundläggande behörighet till högskolestudier, motsvarande Engelska 6 (andra gymnasial kurs i engelska).

    Har du värderat din utländska utbildning, vad den är "värd" på den svenska skalan?

    ***
    Nu till svar på din fråga. Ja, det finns utbildningar i Miljökonsekvensbeskrivning, se t.ex på www.umu.se/utbildning/kurser/miljokonsekvensbeskrivning/ - en kurs som "går" i Umeå v.3-7 under våren 2018. För att kunna bli antagen måste du göra ansökan under perioden 15 sept - 16 okt och sedan även Komplettera med betyg som bekräftar att du har behörighet, senast 1 dec. Bra att din kurs SAS 3 slutar innan dess; säg på din skola där du läser SAS 3 att du behöver komplettera till högskoleutbilnding och behöver därför få ut ditt betyg mycket snabbt. Fråga också om din skola där du läser SAS 3 är kopplad till den gemensamma betygsdatabasen (för att i så fall kommer uppgifter om ditt betyg komma automatiskt in till Antagning.se och du behöver inte ladda upp till betyg på "mina sidor" på www.antagning.se ).

    På Karlstads Universitet ges den kursen under hösten 2017 på halvfart; distansupplägg finns, enligt info på www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/kurser/MVGT01 men du är ju idag ännu inte behörig till att läsa på högskolan i Sverige... :( Men vi får hoppas att den kommer att starta hösten 2018 - utbudet till HT (HöstTerminen) 2018 blir klar till 15 mars 2018, då ansökningsperiod börjar.

    Liselotte

    Utbudet av högskoleutbildningar i Sverige som startar våren 2018 kommer att bli klar till 15 september, kl.13.00 - då ansökningsperiod börjar; de kommer bli synliga på www.studera.nu - som är högskolornas gemensam hemsida och på www.antagning.se - en sida där man gör ansökan till högskolor/universitet i Sverige.