Tilde

    Hej! Jag undrar om ni vet ifall det finns några yrken eller utbildningar inom ämnena ekonomi/psykologi/sociologi. Exempelvis ett yrke där det både finns ekonomi samt psykologi, eller sociologi samt ekonomi osv.. Man kan gå ekonomie programmet eller socionomprogrammet t.ex. men vad kan läsa vidare för utbildning om man vill ha båda ämnena i yrket? Mvh Tilde

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilde,

    det är svårt (kanske omöjligt) att läsa både brett och djupt. :) alltså, antingen läser man mycket om "lite" eller lite om "mycket" - blir specialist respektive generalist.
    Specialist vet mycket om ett litet område och generalist vet lite om många olika saker, men ej har detaljkunskap inom något område. Att bli både specialist och generalist är ofta inte möjligt pga det finns begränsat med tid och ork.
     Praktiska tips: välj ett program som du gillar mest och inför termin 2 sök fristående kurser som skulle komplettera dina studier - t.ex kan du läsa på halvid på distans samtidigt som du läser ditt program; exempelvis om du läser kandidatprogrammet i sociologi, sök läsa kurser i ekonomi och psykologi eller om du läser psykologprogrammet, sök läsa kurser i ekonomi och samhällskunskap.
     Annars så kan man även sätta ihop sina egna examina - men det är rätt så krångligt (i alla fall många ggr), finns inga garantier + arbetsgivare har många ggr svårare att förstå vad hen som söker jobbet egentligen kan, när hen inkommer med en lång lista på lästa fristående kurser. Det är enklare för arbetsgivare att förstå sig på Kandidatexamen med huvudämne ekonomi + ett antal fristående kurser i psykologi och sociologi.
    Att jag skulle ge en lista på utbildningar som innehåller alla de områdena som du nämner + ngn garanti på att ha goda chanser få jobb efter det, är tyvärr omöjligt.

    Förslag: läs en fristående kurs inom varje kunskapsområde som du är intresserad av och kom fram till inom vilket område ditt huvudintresse ligger eller om du vill fortsätta inom alla de områden - lika mycket inom varje - då blir du en generalist som kan lite om mycket. Som generalist är det oftast lite svårare att få anställning, då arbetsgivare söker ofta specialister inom "just det här området".
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA