Ulrika
    Bakgrund:
    Stresskänslig. Yrkeshistoria som Barnskötare, Vårdbiträde, Lokalvårdare, Parkarbetare.

    Barnskötare och Vårdbiträde är mindre bra kategorier pga låg stresströskel. Är otroligt analytisk och kreativ i tanken.
    Gillar praktiska yrken som parkjobbet jag har nu där man får utlopp för kreativa/praktiska arbetssysslor . Men fler uppslag/ ide'er att kunna gå vidare . Har absolut ingen att bolla med.
    Är fortfarande nyfiken på livet och vill lära nytt och se vad man kan förändra i arbetslivet i hemkommun och kranskommuner runt om.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, analytisk, kreativ och praktisk låter som jättebra egenskaper - svårt att få en helthetsbild dock för att göra en jobblista utifrån ett kort skrivet mejl och den komplexa arbetsmarknad som råder och då tänker jag : kan du utveckla dig där du redan är? Ibland blir man lite hemmablind och glömmer att börja titta runt där man befinner sig för tillfället. Parker, trädgårdar, växter - kan det vara något att utgå ifrån -skaffa erfarenhet inom trädgårdsmästeri , florist, eller utbilda dig vidare där du redan befinner dig?

    Är studier helt uteslutet? Nu för tiden kan man ju plugga på distans medans man jobbar - blir ju lite dubbelgöra men kan vara värt ett försök om det leder ut i något som man verkligen kan tänka sig jobba med. Om du funderar på detta så kan du för vägledning kanske boka tid med en Syv på ditt lokala Komvux som du kan bolla olika idéer med.

    Arbetsförmedlingen har en jättebra hemsida med olika yrkesbeskrivningar

    http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrkeskompassen.html?url=1119789672%2FYrkeskompassen%2FbladdraYKyrken01.aspx&sv.url=12.78280711d502730c1800078

    och tester som man kan göra.

    Lycka till!/Lena, Syv

    ...njaa, den är offentlig så alla ser vad du skriver. Jag tycker dock att ett samtal med din lokala Syv på Komvux eller med en handledare på Arbetsförmedling kan vara ett alternativ. Det har du rätt till! Man behöver verkligen vända och vrida i olika omgångar och samtal när det gäller val och väljande. /Lena, Syv
    • : Hej!! Tack för svar!!:-) Undrar om man kan beskriva mer här på den här sidan utan att vara rädd för andra kan se min brevväxling med dig här?!