Ken
    Hej!

    Det är så att jag ska ansöka till högskolan nu i höst. Jag hade då tänkt något tekniskt, förmodligen något i stil med industriell design, robotik, nanoteknologi eller maskinteknik. Jag undrar om någon av dessa utbildningar ger en möjligheten att efter utbildningen flytta till USA och få uppehållstillstånd genom jobbet där?
    Finns det några utbildningar som är väldigt attraktiva för anställare i USA? Är väldigt intresserad av att kunna flytta dit och bo där.

    Tack så mycket!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ken!
    Extremt svårt att veta vilken arbetsgivare i USA som skulle vara intresserad att anställa just dig. Du kommer ju att konkurrera om jobbet mot personer som ännu inte har sin utbildning klar i USA (och i andra länder).

    Det är två sätt du får välja bland:
    1. sök den utbildning i första hand, som du är mest intresserad av, utan att tänka på möjlighet att få jobb i USA (sök för övrigt alla utbildningar, men prioritera noga);
    2. försök välja den utbildning som TROLIGTVIS (eventuellt) ger dig fördelar i fall du söker jobb i USA. Vilka fördelar det kan handla om? Jo, den som "ges på engelska" (undervisningsspråk engelska); den som har utbytesprogram med någon universitet i USA - så att du under studietid kan få möjlighet åka som utbytesstudent och läsa en del av din utbildning i USA.

    Du kan också ta kontakt med några arbetsgivare i USA och direkt fråga om vilken utbildning de tror blir mest gångbar i USA om några år.

    Tänk även på ev. möjlighet att starta eget och bli din egen arbetsgivare. Vilken av de utbildningar som intresserar dig som du själv tror kan ge dig möjlighet att starta eget företag? (om du nu är intresserad av det - över huvudet taget).

    Det är de råd jag kan ge dig.
    Hoppas ngt jag skriver nu blir till hjälp.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Anna