Emma

    Hej! Jag ska söka till Arkitektprogrammet på KTH i Stockholm nästa år. Eftersom jag vet att det är en svår utbildning att lyckas komma in på så undrar jag ifall det finns andra liknande utbildningar man kan gå (i Stockholm) som leder till yrken som liknar arkitektyrket? Det får gärna vara utbildningar där chanserna är stora att man får jobb efteråt. Vill nämligen öka chanserna för mig att lyckas komma in på något eftersom jag verkligen vill börja plugga! Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    du får gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar, t.ex yh-utb.i Gbg: yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering och nta yh-utb. kommer att beviljas i januari 2021, så kika gärna på www.yhguiden.se mot slutet av januari 2021!
    Vad gäller utbildningar på högskolenivå: på högskolor-universitet - så finns det en hemsida som är gemensam för de svenska lärosätena: www.studera.nu och utbildningsutbud förändras även inom högskola-universitet. Utb.utbud fastställs helt till första dagen i anmälningsperioden som till hösten 2021 blir 15 mars 2021.
    Du får gärna ta del av info om yrken på www.framtid.se t.ex framtid.se/yrke/planeringsarkitekt - utbilnidngar till fysisk planerare rekommenderas. Ännu ett "liknande yrke" är Landskapsarkitekt. Även CAD/BIM-projektör kan på sätt och vis klassas som "liknande-arkitekt"yrken. Ta en titt på Framtid.se/yrke/anlaggningsprojektor-bim och Framtid.se/yrke/cad-konstruktor