Elin
    Hej!
    Jag kikade på en YH utbildning (socialpedagog) och där står det att man ska ha 2 års arbetslivserfarenhet motsvarande heltidsarbete inom människovårdande yrke , och då undrar jag hur de kan kräva det när man måste ha utbildning för att ens få ett jobb inom människovårdande yrke? Jag är 20 år, tog studenten 2013 och har jobbat sedan dess (jobb som ej kräver utbildning). Vad ska jag göra?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Elin, du skall SÖKA och kan komma in.
    På en YH utbildning kan de ta in 20% av sökande som inte uppfyller alla behörighetskrav.
    "Människovårdande" är det t.ex. undersköterska eller timvikarie inom hemtjänsten. Det kan man jobba som efter Vård/omsorgsprogrammet.
    Råder dig att fundera över alla dina tidigare erfarenheter - om du t.ex. var kontaktperson eller "vuxen kompis" till någon ungdom med sociala problem eller om du på något sätt - på din fritid i någon förening tog hand om människor. Exempel: man kan ha personer inom familjen eller vänner, som man tog hand om - t.ex. tog hand om mormor som var svårt sjuk och vårdades hemma. Detta räknas också. Och ALL arbetslivserfarenhet är ett stort PLUS.
    Mitt råd är att du söker utbildning som intresserar dig, att du beskriver i ett separat brev alla dina erfarenheter av människovårdande aktiviteter samt motiverar på alla sätt varför du är lämplig för utbildningen (dina personliga egenskaper, intressen, vad du drömmer om att jobba med efter utbildningen mm.)
    Jag skall hålla tummarna för dig!
    Vänligen
    Peter SYV
    • : Hej Peter!
    • : Tydligen så skickas mitt svar så fort jag trycker på enter, fast jag bara ville byta rad. Väldigt irriterande.. Tack så mycket för ditt svar! Jag har jobbat två somrar som timvikarie inom hemtjänsten så detta var väldigt lugnande att höra. Tack! :)
    • Anna : Japp, det är så här i kommentarsfältet att om man trycker på ENTER så skickas din kommentar. Jag skall fråga vår IT-ansvarig om det går att ändra på. Angående söka till yrkeshögskola... Skriv ner all din arbetslivserfarenhet och även andra meriter och de utbildningsansvariga på YHutbildningen gör bedömning om du är behörig. Vi råder dig att söka och vi kommer att hålla tummarna! ANNA SYV
    • : snälla gör det! :) Det ska jag! Tack så mycket :)
    • Julia : Jag skrivet ett nytt svar till dig nu! *L*
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Elin, det kan komma nya utbildningar - eller nya starter på de befintliga utbildningar på www.yhguiden.se i slutet av januari. Yrkeshögskolemyndigheten kommer att mot slutet av januari 2015 fatta och meddela beslut om vilka YH utbildningar skall få starta igen - augusti-september 2015 och senare. Jag råder dig därför titta på www.yhguiden.se i slutet av januari och början på februari och du kommer förhoppningsvis finna flera intressanta för dig utbildningar som du kan söka.
    Man bör givetvis sträva efter att uppnå behörighet till utbildningen så som den beskrivs men är man intresserad, bör man göra ansökan. Man kan faktiskt komma in även utan att vara behörig. Det är stor skillnad på den punkten mellan högskola och yrkeshögskola.
    På högskolan är det extremt ovanligt att man kan komma in som obehörig.
    På yrkeshögskolan kommer upp till 20% in som obehöriga. Det är andra meriter, arbetslivserfarenhet, personliga egenskaper, fritidsintressen mm. - som väger mycket vid bedömning om man kan klara av utbildningen eller ej. Det är därför vi tycker att du absolut bör söka och vi har stora förhoppningar om att du kommer in. Du kan kontakta utbildningsansvariga med frågan om vad du kan göra för att öka dina chanser av att komma in. man kan givetvis inte på några månader skaffa sig arbetslivserfarenhet á minst 2 år - men kanske läsa en extra kurs på komvux under våren.
    Önskar dig allt väl!
    Julia SYV
    • : Tack så jättemycket för ditt svar! :) Tack detsamma! Mvh Elin
    • Milla : Vi på Fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! Återkom längre fram och berätta hur det går med dina studier! Milla SYV på Fragasyv.se