Daniel SYV

    Hej Emil!

    Pannoperatörer (eller pannskötare som på många arbetsplatser även kallas för Drifttekniker) jobbar på alla ställen där det finns vatten som bearbetas under högt tryck (t.ex. på värmeverk eller i industrier som arbetar med energiproduktion).

    Från och med 2020-12-01 införs ett nytt krav där en pannoperatör ska vara certifierad enligt AFS 2017:3 – Användning och kontroll av trycksatta anordningar.

    Angående hur utsikter på arbetsmarknaden ser ut, så fick vi nyligen svar från en sakkunnig inom branschen, som lyder: "Hur lätt eller hur svårt det är att få jobb inom yrket vågar jag inte uttala mig om men på de flesta ställen tar det ungefär 18 månader att lära sig anläggningen vilket gör att när man väl lärt sig att köra pannorna stannar man kvar ett bra tag så generellt så är det nog inte så hög personalomsättning i den här typen av tjänst."

    Ang.utbildning
    Teknisk utbildningsbakgrund krävs. Vidare är det ett Plus om man har yrkeshögskoleexamen eller en annan eftergymnasial utbildning inom område teknik/energi. Färdigutbildning sker på arbetsplatsen efter anställningen (i alla fall som oftast) - där man ofta får en eller flera erfarna handledare och då genomgår man olika steg i sin introduktion som kan pågå i upp till 2 år (inte alls ovanligt med upplägget på 1,5 år när man gradvis slussas in i jobbet).