Elin
    Jag funderar på att läsa mitt sista gymnasieår i london eller naibori på svenska skolan. Men deras "poängplan" skiljer sig en aning gällande inriktningarna. Är detta ett stort problem?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Elin,
    vill börja med att tipsa dig om den här möjligheten - men snabba på i så fall för sista dag att söka är imorgon, 31 januari 2015: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa

    Om du läser sista året på gymnasiet på en annan skola, då är det den skolan - dvs Svenska skola i London eller i Nairobi som bör utfärda gymnasieexamen för dig. Rektor har rätt att fatta beslut om individuellt anpassat program och då kan din examen skilja sig från det som normalt sett gäller. Dock är reglerna sådana att beslut om individuellt anpassat program bör fattas innan utgången av åk2 på gymnasiet.
    Jag råder dig att kontakta rektor på den skolan där du vill läsa ditt sista gymnasieår och diskutera frågan om hur din gymnasieexamen kan se ut.
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare