Sandra
    Hej
    Jag går på tandläkarprogrammet i Göteborg och min syster går på tandläkarprogrammet i Umeå.

    Vi båda har påbörjat studierna VT21 och går på första terminen.

    Min fråga är om jag och min syster kan byta universitet/studieort.

    Jag vill plugga tandläkarprogram i Umeå och min syster vill plugga tandläkarprogram i Göteborg.

    Är detta typ av byte möjligt att göra? Ett så kallat utbytesstudent fast i Sverige. Kan man göra bytet nu i första terminen?

    mvh
    Sandra
    • : Vi vill byta med varandra permanent.
    • Milla : Jag förstår hur du tänker och jag hoppas att ni får byta. Men det är en fråga som får avgöras av lärosätena. Du/ni kanske också kan fråga på Univiersitets- och högskolerådet och/eller på Universitets kanslersämbetet, (UKÄ, som utövar tillsyn över lärosätena).

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är en fråga nu får ställa till de ansvariga på institutioner där utbildningarna går. Ovanlig fråga, har inte fått den förut. Återkom gärna sen och berätta om ni fick byta.