Ali Reza

    Hej Det är så att jag läser alla gymnasiekurser på komvux. Och har i tanke att utfärda examen efter att ha läst 2400 p från vuxenavdelningen i hemkommun. Tyvärr var jag tvungen att arbeta ibland helttid under studierna vilket påverkade vissa mina betyg negativt. Nu är min fråga det: Om jag vill höja betyget på de kurser (typ säger vi SVA1 där har jag E) genom prövning, kommer jag att få två betyg på samma kurs! (Beroende hur många gånger man gör prövning på samma kurs). Kommer man då hamna i betygsurval B2 ?

    P.S. Jag har inte läst alla 2400p hittills dvs ingen gymnasieexam nu.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ali Reza!
    Om du läser alla dina kurser på Komvux och får examensbevis från komvux - prövas du i BI, direktgruppen. Om du gör prövning /en eller flera/ som gör att du höjer ditt meritvärde och prövningsdatum ligger Senare än datum för utfärdande av examensbeviset; prövas du då samtidigt i BI och i BII grupperna; i BI prövas du med det lägre meritvärde och samtidigt i BII - med det högre.

    Vänligen
    Julia syv

    • : Vilken tydlig svar, toppen!
    • : Nu undrar jag om en sak, på antagning.se och i mina meriter finns de kurser jag läste hittils, därmed SVA1 med E och Biologi1 med D som sjunker betyget rejält! Som du sagt så kommer man att beprövas i BI tills man utfärdar examen även om man gör flera prövningar? Jag oroar över att kanske komvux borde inte skicka betyget till antagning och istället bara till kommunen för att i slutändan kunde jag välja ut de ämnen/betyg jag vill att vara i min exam
    • Julia : Det är helt ofarligt att ge Antagning.se tillgång till Alla dina betyg. Detta för att Antagning.se räknar in Endast de betyg som MÅSTE räknas in + av de övriga betygen, endast de betyg som HÖJER ditt meritvärde. Antagning.se räknar inte in de betyg som ej absolut Måste räkans in om inte de Höjer ditt meritvärde. På så sätt är et helt ofarligt att ge Antagning.se tillgång till Alla sina betyg.