Saga
    Hej
    Jag har gått gymnasium i Libyen och har då utländsk gymnasiebetyg. Vill nu söka till läkarlinjen men vet ej vad som krävs förutom de grundläggande kraven (eng/matte/svenska). Kan ni hjälpa mig med detta?
    Tack på förhand.
    • : Särskild behörighet hittar du på skolans hemsida under information om programmet. På UHR kan du skicka in dina betyg och se vad dom motsvarar i Sverige

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Saga,
    läkarprogrammen i Sverige kräver för Särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4.
    Har du fått bedömning av dina utländska betyg och vad de motsvarar i svenska mått mätt? Om inte, så följd det rådet som Josefine ger i kommentaren till din fråga, nämligen "På UHR kan du skicka in dina betyg och se vad dom motsvarar i Sverige". Se gärna information på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning
    Du kan också boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd eller vänd dig till studievägledare på läkarprogrammen (i första hand på det lärosäte där du senare vill läsa för att bli läkare).
    Mvh
    Julia