Jake

    Hej! Jag har utländsk gymnasiebetyg och slutbetyg i Sverige, jag läste undersköterska utbildningen och läste de ämnen för att vara behörig till sjuksköterskeprogrammet. Nu är jag behörig till det men mitt meritvärde är inte så höga, 12.40. Min fråga är om jag skickar in mitt utländsk betyg kommer då mitt meritvärde att höja några poäng? Kommer de räknas det plus mina kurser som jag har läst i Sverige? När UHR har bedömt mitt gymnasiebetyg och i fall jag får högre meritvärde, får jag byta eller ansöka med det istället för mitt slutbetyg i Sverige? Jag läste Svenska 1,2 och 3, Engelska 5 och 6, Matte 1 och 2, Samhällskunskap 1b, Naturkunskap 1a1, Religionskunskap. Hälsningar Jake

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jake!
    Har du fått svar (bedömning) från UHR? Är din gymnasieutbildning bedömd ge grundläggande behörighet (med undantag av svenska och möjligen också engelska)?
    Allmänt gäller: bra att antagning.se har tillgång till alla dina gymnasiala betyg. Antagning.se räknar in i ditt meritvärde endast det som måste räknas in + av det som får/kan räknas in endast det som höjer ditt meritvärde. Du ska därför inte "undanhålla" några betyg utan se till att allt är uppladdat på din inloggning på antagning.se
    Boka tid med SYV på komvux för genomgång av alla dina betyg. Vid behov kan SYV-en på komvux vända sig till betygsexperter.

    • :

      Tack för ditt svar! Jag har inte skickat mitt utländsk gymnasiebetyg från Filippinerna ännu. Jag ska försöka skicka det innan Juni. En kompis till mig fick 15 poäng när hon skickade sitt utländsk gymnasiebetyg plus fick hon också poäng från komvux kurser som hon läste som gav henne 19 i snittbetyg. Jag tänkte göra samma sak.

    • Mikael : Skicka dina utländska betyg för bedömning. Fråga Syv önskar dig lycka till!
    • : Jag undrar hur de räknar utländsk betyg plus slutbetyg? Om jag får bedömning, vilket urval kommer jag att hamna då?
    • Milla : Antagning.se räknar (när det är möjligt) på det sättet som blir mest fördelaktigt för dig och placerar dig i urval i alla de urvalsgrupper där du kan prövas. Om du anses vara behörig utan kompletteringar, då prövas du i BI, direktgruppen - och om du samtidigt genom en komplettering höjt ditt meritvärde, kommer du prövas även i BII, kompletteringsgruppen. Om du har gjort högskoleprovet, kommer du prövas även i HP-urvalet. Se till att antagning.se har tillgång till alla dina gymnasiala betyg och ladda upp bedömning från UHR (av dina utländska betyg).
    • Milla : Innan du fick utlåtande/bedömnin från UHR, går det inte att ge svar på i vilken eller vilka urvalsgrupper du kommer att prövas med det utlåtandet.
    • : Tack! Efter de har gjort bedömning. Får jag behålla min grundläggande behörighet från mitt slutbetyg eller försvinner det?
    • Anna : Om man uppnått grundläggande behörighet, t.ex genom ett Slutbetyg, kan inte den försvinna. Du behåller grundläggande behörigheten!
    Läs alla kommentarer