samar
    Hej!
    jag har utländsk gymnasiet betyg från syrian och jag tänkte att göra om prov eller att studera igen de kurser som står i Bedömning mot svensk gymnasieutbildning och det för att höja mina meriter.
    mina frågor är:
    1- Är det möjligt att studera samma kurser som finns i "Utlåtande över utländsk utbildning"?
    ex: min utländska gymnasieutbildning ger
    behörighet motsvarande kurser i den svenska gymnasieskolan en av de är fysik 1a
    kan jag studera fysik 1a igen?

    2- om den som gäller nr 1 är möjligt hur räknas meriten för de kurser då?

    3- Är det sant att man får ingen meritpoängskompesation om man studerade kurser som tillsammans motsvarar mer än 800 p?

    hoppas ni svarar på alla mina frågor.
    tack i förhand!
    MVH
    • Ludmila : Komvux brukar inte ha råd att bereda plats på kurser i vilka man redan har godkända betyg. Men sök till komvux. Tror tyvärr inte du blir antagen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samar,
    det som idag gäller för dig med utländska gymnasiebetyg, om du söker till högskoleutbildningar i Sverige, står på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning
    Tolkningsföreträde är det Antagning.se som har. Det som man får som svar från Antagning.se - det är det som gäller, oavsett vad jag skulle tycka, till exempel. Därför kan du med stor fordel vända dig direkt till Antagning.se

    Om det i Utlåtandet står att du redan har behörighet vad gäller fysik 1a, tror jag att komvux tar in dig på fysik2, men inte på fysik 1a (detta för att komvux brukar inte ta in på kurser, där man redan har godkända betyg). Men det är egentligen en fråga som du måste ställa till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Alla får söka till komvux, det kan ingen förbjuda. Dock att bli antagen är en annan sak. Sök alla de kurser som du vill läsa, och du får sedan svar från komvux. Det är i den kommunen där du är folkbokförd som du söker läsa gymnasiala kurser på komvux.

    Angående Meritpoängskompensation
    Var god se punkt.3 på sidan antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen och hur man tolkar reglerna är det upp till Antagning.se; deras beslut gäller.

    Tips!
    Skicka din fråga till Antagning.se
    och
    Boka tid med Studie- och yrkesvägledare (SYV) på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; SYV kan ha dina betyg framför sig och vid behov, kontakta betygsexperter; men ytterst är det den bedömning som Antagning.se kommer att göra som kommer att gälla, oavsett vad någon annan säger till dig.

    Ännu ett tips!
    Gör högskoleprovet. Högskoleprovet befriar inte från kravet på att vara behörig, men ett giltigt resultat på HP ger plats i HP-urvalsgruppen; man får alltså ännu en chans att komma in på en högskole-/universitetsutbildning.

    Och ännu ett tips!
    Kika på vad yrkeshögskola kan erbjuda. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se