Tuuli
    Hej!
    Jag går på gymnasiet i Finland men skulle vilja söka in till Lunds universitet.
    Jag är intresserad av kandidatprogrammet inom "Europastudier med humanistisk profil". Man behöver Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 1/A1) för att vara behörig.

    Jag kollade att de motsvarar 3 kurser i historia och 2 kurser i samhällskunskap i Finland (bedomningshandboken.uhr.se/utlandska-gymnasiala/alla-lander/finland-2015-ars-laroplan/ ). Vi har tre obligatoriska kurser i historia men jag har bara läst två eftersom jag studerar på ett speciellt program (naturvetenskapsprogrammet) så jag behöver inte avlägga kursen.

    Spelar det någon roll om jag väljer en valfri kurs i historia i stället för den obligatoriska kurs? Tack! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du inte kommer skaffa dig godkänt betyg i en svensk kurs Historia 1b (eller 2 mindre kurser Historia 1a1 och 1a2) och vill bli bedömd behörig vad gäller historia på dina utländska kurser, kontakta i så fall Antagningsavdelningen vid Lunds universitet som bäst kan svara på frågor om behörighet "på annat sätt" - vid ansökan till deras utbildningar:

    Ställ din fråga till antagningsavdelningen vid Lunds universitet

    Telefontid, antagningsavdelningen:
    Varje tisdag och torsdag klockan 10.00 – 12.00
    Måndagen den 12 april klockan 10.00 – 12.00
    Telefonnr: 046-222 93 00 - ringer man från utlandet blir det +46-46-222-93-00.

    För frågor om antagning direkt till din institution:

    Kontakta din institution

    För frågor om antagning till utbildning på Lunds tekniska högskola (LTH):
    [email protected]