Ali
    Hej!

    Jag har utländsk gymnasieutbildning, och jag försöker att hämta det från Irak. Skolan i Irak frågar om till vilken myndighet vill jag betyg för. Behöver betyget att vara certifierad eller inte?

    3 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ali,

    Jag råder dig att svara att du önskar att betyget blir Certifierad.

    till vilken Myndighet - så beror det på vad du vill göra... om du vill söka jobb, då är det Arbetsförmedlingen - www.arbetsformedlingen.se som du svarar att du behöver visa dina betyg för; om du vill söka till högskola/universitet - då är det UHR, Universitets- och högskolerådet - https://www.uhr.se/ & om du vill söka till yrkeshögskola - då är det Myndighet för yrkeshögskolan - https://www.myh.se/ men jag tycker du bör helst be att det du som får betygen (i alla fall du - också...). Annars så skickas dina betyg kanske bara till respektive myndighet (och inte till dig) och sedan kanske de försvinner i hanteringen där... speciellt om de inte är översatta till svenska eller engelska... Jo, förresten, om det finns möjlighet att få dina betyg på Engelska, Tyska, Franska eller Spanska - så är det jättebra om du får de på ett av de språken (då slipper du bemöda dig med att ordna översättning till svenska).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Peter syv

    • : Jag ska fråga om det går att jag som får betygen, processen att få dokument är inte lätt i Irak, men tack så mycket för svart för att jag kunde inte hitta någon som kan svara mig. Är betygen för hela tre år gymnasieutbildning eller för sista året tack?
    • Liselotte : Mitt råd är att du får alla betyg som går att få! Ju fler desto bättre, tänker jag. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hejsan,

    nu känner jag inte till hur man får ut sina betyg från Irak och jag kan tänka mig att det kostar pengar och mer pengar för fler betyg.

    Om du har råd, få alla betyg som du kan få tag på - är mitt råd till dig. Detta för att du kan behöva de betygen för olika saker i framtiden. Du har väldigt många år kvar till pension och vad du kommer på att du vill göra i framtiden, vet du kanske inte ens själv idag! :) ;) :)

    Du behöver inte "uppreppningar" dvs du behöver inte separat papper med kurser som även syns på det andra "pappret". Men om det är gratis och inte är för jobbigt att få, ta rubbet (dvs allt du kan få tag på).

    Det mest verdefulla är ett Sammanfattande dokument, som kan heta olika i olika länder (några exempel på vad det kan heta: "examen", "diplom", "attestat" eller "slutbetyg") - som nämner alla de kurser som du fick betyg i på gymnasiet - med tillhörande betyg och om möjlighet finns att få det dokumentet på Engelska - är det i så fall ännu bättre. Originalhandlingar bör skickas helst med Rekommenderat brev men det kostar mer.

    Du kanske kan få hjälp av ambassaden:

    här är adress till deras hemsida>>

    T.ex om Ambassaden kan ta emot dina betyg och sedan om du kan hämta dem på ambassaden eller att ambassaden skickar dem till dig med rekommenderat brev. Eller om de kan hjälpa till med tips, råd eller ngt. annat.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    • : tack så mycket för ditt svar och råd, jag försöker att ordna. allt är beroande på talamod och pengar där nära, jag återkommer med frågor när ansökan roller i väg
    • Anna : Lycka till! :)
    • Anna : Jag kan också tipsa om att du går till Arbetsförmedlingen och frågar om de har någon anställd som kommer ursprungligen från samma land som du. AF har på senare tid anställt många personer som ursprungligen kommer från andra länder. Varför skulle det hjälpa dig? Jo, för att en arbetsförmedlare som själv kommer från samma land som du gör kan ge dig myckt värdefulla råd. Den personen har med stor sannolikhet fått samma fråga förut och kan redan ett färdigt svar.
    • : tack så mycket Anna, jag var hos VUC i min kommun och de vet inte mycket om detta. Jag tror att utländsk utbildningar frågor är viktiga och det måste finnas något steg och form för hur betyg ska se ut. Det kostar pengar och tid för att hämta betyg. Kan jag skriva till AF i stället på riks nivå så jag får riktigt svar?
    • Anna : Alla som vill får givetvis kontakta Arbetsförmedlingen. AF ansvarar dock endast för frågor som är relaterade till jobb-sökande aktiviteter, och inte för ansökan till högskola, till exempel. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    VUC - är det Vuxenutbildningscentrum som du menar med?

    Svårt med förkortningar, för de kan stå för olika saker. Men AF i Sverige är nästan alltid "Arbetsförmedlingen" i alla fall... :)

    På tal om din kommentar: yes! jag håller med dig om att utländsk-utbildningar-frågor är viktiga. Dock är det mycket svårt för svenska myndigheter att bestämma hur utbildningsdokument i andra länder ska se ut. Det är respektive land som bestämmer över sitt utbildningssystem.

    Här i Sverige tar man emot de dokument som personer har med sig från andra länder och försöker förstå vad det är för dokument och vad personernas kunskaper motsvarar på den "svenska skalan".

    När du avslutade din gymnasial utbildning i Iraq - fick du någon sort "Diplom" eller "Cetrifikat"? Det är det originalbetyget som du behöver få fram och om original-betyget är förlorat, Kopia eller ersättning av det betyget.

    Det är inget nytt betyg som du behöver, utan det "gamla betyget" som du fick förut men som jag förstår - har du inte med dig det till Sverige. Hur det betyget bör se ut, kan inte någon svensk myndighet bestämma.

    Varför jag rådde dig försöka få hjällp på Arbetsförmedlingen: för att AF har personal anställda som ursprungligen kommer från olika länder. De har också erfarenhet av att råda folk i olika frågor, bland annat vilka betyg man behöver och hur man ansöker om dem. Kanske kan Arbetsförmedlingen även hjälpa till med att betala avgift för att få ut ditt betyg och/eller betala för översättningen av betyget till svenska eller engelska.

    Om AF bedömer att du med betyget har bättre förutsättningar att få jobb än utan betyget, kan de besluta att betala (i alla fall en del av kostnaden) för att få ut ditt betyg eller eventuellt bistå med annan sort hjälp.

    Vill du skriva till Arbetsförmedlingen, får du kontaktuppgifter här: här>> kan du skriva din fråga till Arbetsförmedlingen.

    Du kan ringa dem också:

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    • : VUC - är Vuxenutbildningscentrum. tack så mycket Anna för svar och information, jag ska kolla med AF, det tar tid för att allt ska bli klar.
    • Julia : Under tiden du jobbar på att få hit dina betyg - läs svenska, så mycket du kan. Ska man bo och jobba i Sverige, behöver man så mycket svenska som möjligt - i tal och i skrift. Lycka till!
    • : tack så mycket Julia! det gör jag så om jag hittar inte betyg, då blir bättre på språket :-)
    • Anna : Betyg är viktiga men de faktiska kunskaper i olika ämnen - framförallt i matematik, engelska och svenska - är ännu viktigare. Och ska man verka (bo, studera, jobba mm) i Sverige är det många ggr just svenska språket som är det viktigaste att kunna (och det, oavsett vilka betyg man har eller inte har från sitt före detta hemland).
    Läs alla kommentarer