Amir

    Det är så här att jag har ett oavslutad gymnasiet från Iran. Jag har redan bedömning på UHR och hade fått besked ” Måste komplettera med minst 800 Poäng utöver svenska som andra språk 3, engelska 6 och matte 1a”. Nu läser jag sista 100 poäng Samhällskunskap 3 på Jensen som ska sluta i den 12;de 2020.Frågan är när jag klart med det får jag ett slut betyg? Så att jag har redan ansökt på antagning några program då vill jag bli antagen till de so har sökt. Ps Nu har jag betyg på Svenska som andra språk 3 100 Engelska 5 100 Engelska 6 100 Matte 1 a. 100 Religion 1 50 Religion 2. 50 Matte 2 a. 100 Historia 1a. 50 Naturkunskap 1a 50 Naturkunskap 2. 100 Geografi 1. 100 Samhällskunskap 1b -100 Samhällskunskap 2 -100 Samhällskunskap 3 -100 pågår nu Med vänlig hälsning, ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du ansökte till en högskoleutbildning med start vårterminen 2021, måste du komplettera din ansökan senast 1 december 2020, alltså du måste se till att antagning.se kan se alla de betygen som gör dig behörig SENAST 1 december 20202. Om kursen du läser och som du också behöver för att - sammanlagt - få behörighet, slutar 12 december, så kan du inte komplettera senast 1 dec. Du får i så fall söka till senare antagningsomgångar - till hösten 2021 och ännu senare.
    Om den högskoleutbildning du vill komma in på, kommer öppna för SEN ANMÄLAN, alltså om antal behöriga sökande blir färre än antal utbildningsplatser, kan du då komma in ändå, även du inte kunde komplettera i tid.

    Du frågar också om du får ut ett "slutbetyg". Jag tror inte du kan få ut just ett slutbetyg, utan jag tror du läser nu mot Examensbevis, vilket är standard nu (och till slutbetyg kan man läsa på undantag, enligt rektors beslut - men du måste i så fall kunna ta in i slutbetyget minst en kurs som är betygsatt i den gamla systemet (med betygsskala IG-MVG och möjlighet få betyg på den skalan upphörde helt sista juni 2016).
    Fråga på komvux om du läser mot Examensbevis eller vad du läser mot nu. Fråga om det skulle vara möjligt för dig att snabba på den kursen och få ut ditt examensbevis senast 1 dec 2020.

    Hej igen, vi har nu fått svar från en betygsexpert på Universitets- och högskolerådet. Var god svaret, nedan:

         Inget examensbevis (i den situationen som frågeställaren beskriver) krävs. Det du behöver göra är när du anmäler dig till utbildningar via antagning.se är att ladda upp beslutet om 800 poäng från UHR på ditt konto. Du ska också kontrollera att alla betyg från de kurser du har läst på komvux har laddats in under dina meriter på ditt konto (dessa ska laddas in automatiskt från betygsdatabasen inom några dagar från det att du anmält dig, men det är alltid bra att kontrollera att det fungerat som det ska).

    UHR/Angagning.se kommer i samband med din anmälan göra en bedömning om du uppfyller villkoren för grundläggande behörighet genom 800 poäng (https://bedomningshandboken.uhr.se/utlandska-gymnasiala/behorighet/behorig-genom-undantag/oavslutad-gymnasieutbildning/) . Gör du det så kommer UHR/antagning.se registrera att du uppfyller grundläggande behörighet för grundnivå - i antagningssystemet.

    Vänliga hälsningar
    Antagningshandläggare
    Avdelningen för Antagning & Studentstöd
    Universitets- & högskolerådet