Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,
    personen som vill läsa på svenska högskoleutb.med undervisningsspråk Svenska (och så vitt jag vet så ges lärarprogrammen i Sverige endast på svenska) behöver skaffa sig tillräckliga kunskaper i svenska, alltså godkänt betyg i SAS (svenska som andraspråk) 3 eller klara TiSUS test med godkänt resultat.
    På lärarprogrammet kan man läsa mot olika "kombinationer av undervisningsämnen", t.ex om man vill bli lärare i matematik, krävs det godkänt betyg i matematik4 eller motsvarande kunskaper, men man behöver inte lika mycket matte om man vill bli lärare i t.ex språk eller samhällskunskap.
    Fullständiga gymnasiebetyg från England borde av UHR, bedömas ge Grundläggande behörighet men vad gäller Särskild behörighet, beror det på vilket ämne man vill bli lärare i.

    Hänvisningar:
    framtid.se/yrke/larare
    framtid.se/yrke/amnaslarare
    uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning