Sayaka
    Hej,
    Jag har betyg från Japan som omräknats 17,3 men när jag använder formeln som finns på antagning.se omräknas det till 17, 98. Vad är det för skillnader som skedde här?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sayaka,
    i din fråga skriver du bland annat följande "betyg från Japan som omräknats 17,3"... Omräknats? av vem? På vilket sätt fick du fram siffran 17,3? Är det meritvärde som Antagning.se räknade fram när du gjorde ansökan till en högskole-universitetsutbildning? I så fall kontakta Antagning.se och ställ din fråga till de som jobbar med administration kring antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar. Det finns flera olika sätt att kontakta Antagning.se på: genom att chatta, ringa eller maila (skicka e-post).

    Chatt
    Chatten är öppen måndag till fredag 9-16. Utökat öppet den 19 december 2022: kl.9-24. Till chatten

    Telefon
    Ring Antagningsservice.Tel.nummer 0771-550 720  Använd helst chat eller mejl om ditt ärende inte är brådskande. Du kan ringa Antagningsservice måndag till fredag mellan 9-16. Utökat öppet den 19 december 2022: kl. 9-24.

    Mejla din fråga till Antagning.se Till mejlformuläret

    Studie- och yrkesvägledare
    • Milla :

      Sökande till svenska högskoleutbildningar som har utländska gymnasiebetyg får MERITPOÄNGSKOMPENSATION, alltså inte de "vanliga meritpoängen". Läs gärna information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/utlandsk-gymnasieutbildning/meritpongskompensation --- vad gäller höja ditt meritvärde så mycket som du önskar, så är min bedömning att det i praktiken blir väldigt svårt, kanske näst intill omöjligt på grund av det mycket stora antal kurser du skulle behöva läsa eller göra prövningar i och få högsta betyg (A) i alla de kurserna. Fundera gärna på följande tillvägagångssätt: Högskoleprovet och/eller söka till allmänna kurser på folkhögskolorna för att där läsa mot studieomdöme om grundläggande behörighet. Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet. Och med studieomdöme från en folkhögskola - i BF-urvalet. I varje ny urvalsgrupp får du en ny chans att komma in.

    • Milla : Du skriver om att ditt mål är att helst nå ett meritvärde på 21.5. Om en person med gymnasieexamen från Sverige (från gymnasiet eller från komvux) har 21.5 i meritvärde, då har hen alla de högsta betygen (A) i alla kurser som räknas in + även 1.5 extra/Meritpoäng (av de 2.5 möjliga meritpoäng), eller så har hen högsta altal meritpoäng som är 2.5 och högsta betyget i mer än hälften av alla kurser som räknas in + näst högsta betyget (B) i alla de resterande kurserna. Meritvärde på 21.5 är ett mycket högt meritvärde. Absolut högsta möjliga meritvärde som över huvudet taget kan uppnås är 22.5. Eftersom du inte kan "ersätta" alla de betygen som finns i din utländska examensbevis så måste du i så fall få högsta betygen i ett mycket stort antal kurser (ett, enligt min bedömning, orimligt stort antal kurser); det kan kännas orättvist men även personer med äldre svenska betyg brottas med ungefär samma problematik (de kurser som finns i deras utbildningsdokument finns inte längre, och för många äldre kurser finns inte heller motsvarande nya kurser och därför går det inte att höja betygen) - råd som de sökande får är att satsa på högskoleprovet eller försöka få studieomdöme från en folkhögskola (och det är samma råd som jag vill ge dig). Du får gärna prata med SYV på komvux och söka råd på andra ställen också. Jag ger dig de råd som jag tycker är mest rimliga utifrån den situationen som du beskriver. Oavsett vad du kommer att satsa på, lycka till!
    • Sayaka :

      Jättebra, tack för tydligt svar! Det är också jag ville veta det om det ens är möjligt! Nu behöver jag inte lägga mer tid på det utan ska plugga till hp.

      Tack Milla för rådet och ha en god jul!♡

    • Mikael : Vi på fråga Syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    • Sayaka : Så snällt av er! Ni hjälpte mig med tids- och energibesparing. För att kunna få fokus på rätt ställe.
    • Anna : Vi på FRåGA SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    Läs alla kommentarer