Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag råder ansöka om bedömning av hennes utbildning hos UHR - universitets-och högskolerådet.
    Hon kan också boka tid med SYV på komvux i den kommunen där hon är folkbokförd. Socionomprogrammet kräver för särskild behörighet - godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2 och Samhällskunskap 1b. Kanske får din vännina bedömning, av UHR, att hon uppfyller de kraven, men i annat fall behöver hon läsa matematik 2 och samhällskunskap 1b. Hon behöver också Grundläggande behörighet till högskolestudier. Av bedömning bör framgå om hon behöver komplettera för grundläggande behörighet och i så fall med vilka kurser.
    Vänligen
    Julia