Elev

    Hej! Jag har en fråga om framtiden för ekonom/civilekonom? Jag har hört, sett och läst olika framtidsprognoser för yrket och vill inte riskera vara arbetslös efter examen. Om jag inte hitta jobb här i Sverige? Hur ser mina möjligheter ut i utlandet???

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mohamed!
    prognoser på arbetsmarknaden kan slå fel. Egentligen är det ingen som vet hur framtiden kommer att se ut. Jobben inom ekonomi lär finnas i framtiden men att just du får jobb just där du vill jobba kan vi inte lova dig, ingen kan. Du frågar om möjligheter att få jobb i utlandet. "Utlandet" är "alla länder som inte är Sverige" och det är väldigt många olika länder. I vissa länder kommer du behöva ansöka om arbetsvisum. Det är också viktigt att kunna landets språk. I några länder kan strikta regler finnas ang.vilken utbildning man måste ha för att jobba inom vissa yrken. Det är alltså olika från land till land. Allmänt sett, så är svenska utbildningar välrenommerade (alltså, "godkänns"/accepteras) i så gott som alla länder.
    Att du inte vill utbilda dig till arbetslöshet, förstår jag. Det är nog ingen som vill det. Det som hjälper väldigt mycket när man söker jobb är att tänka flexibelt: t.ex kunna flytta, jobba på deltid, söka även korta vikariat på t.ex endast 2-3 månader, jobba med ngt som inte till 100% motsvarar den utbildningen man har, kunna gå med på att börja som sommarjobbare eller praktikant och även vara beredd att söka läsa mer, t.ex att i fall man inte efter kandidatprogrammet får jobb, söka till magister- och masterprogram eller söka läsa fristående kurser för att fördjupa eller bredda sin tidigare kunskap.
    Jag vill också råda dig kika på utbud inom yrkeshögskola. Yrkeshögskola visar mycket bra resultat i att "ge jobb". Cirka 9 av 10 av de som tar yrkeshögskoleexamen börjar jobba i direkt anslutning till sin yrkeshögskoleexamen. Titta gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult
    ihm-business-school/ekonomi-redovisnings-konsult
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom

    Liselotte