Liker
    Hej!

    Jag går i åk 2 (naturvetenskap), och har gjort mina individuella val inför åk 3. Jag kommer även ha extra 2.5 merit från moderna språk 3/4 och matte 5.

    Min fråga är, kan jag välja utökade kurser, exemeplvis programering 1 + eng 7 + företagsekonomi, med mina redan valda individuella val (matte 5, idrott 2, bioteknik), och med de utökade programmen höja mitt snitt, om jag fått dåligt på kurser (högre än F) från åk 1?

    Alltså att jag läser 2800 poäng istället för 2500 poäng, och stryker de poäng jag har sämst på, exempelvis sv1, Samhällskunskap1 och matte 1? (Om jag får högre på de utökade kurserna)
    • Pia : Nej, så kan man inte göra. de kurser du nämner som du vill stryka är obligatoriska kurser och de betygen måste alltid räknas in. :(
    • Liker : Tack så mycket för hjälpen Pia!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du fick rätt svar i kommentaren till din fråga. Svenska 1, en kurs i samhällskunskap + matematik 1 är obligatoriska kurser på alla svenska (nationella) gymnasieprogram. Obligatoriska kursernas betyg räknas alltid in i ditt jämförelsetal (snittbetyget). Att läsa på mer än heltid (utökat program) är inte elevens rättighet. Rektor måste fatta beslut om att just du får läsa en eller flera U-kurser. Och på förhand, innan U-kurs påbörjas, så ska SYV på din skola skriva in den kursen i din individuella studieplan med markeringen(noteringen) att den kursen ska läsas som U-kurs. U-kursernas betyg räknas in i ditt jämförelsetal endast i två fall: om en sådan kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Kursen Eng7 ger (i princip) meritpoäng men om du redan har max meritpoäng genom andra, vanliga, ej-U-kurser, då ger inte Eng7 dig meritpoäng för att ingen kan få fler än max antal. Men om du skulle få högre betyg i Eng7 än snittet av dina övriga betyg, då kommer Antagning.se räkna in det betyget och det kommer att höja ditt meritvärde (lite-lite) grand. Men om du får samma betyg eller lägre, än snittet av dina övriga kurser ( i kursen eng7), menar jag, då kommer inte det betyget att räknas in. Kursen företageekonomi krävs inte för behörighet till någon svensk högskoleutbildning och den ger inte meritpoäng. därför kommer inte det betyget, om den blir U-markerat i ditt examensbevis, räknas in.
    Och detsamma gäller även för kursen programmering 1, men om du tittar på Yrkeshögsksoleutbildningar inom område DATA-IT, så finns det ganska många som för särskild behörighet kräver godkänt betyg i bland annat Programmering 1 (kan vara så att det står Programmering 1 eller Webbutveckling 1). Men då pratar vi om YRKESHÖGSKOLA och inte högskola-universitet. Och vid ansökan till yrkeshögskola spelar betygen endast "viss roll", inte avgörande roll.
    Det är annars bra att kunna mer inom programmering, inom engelska och inom företagsekonomi, oavsett vad du kommer att gå för utbildning efter gymnasiet eller var du ska jobba i framtiden.
    Men om du läser på mer än heltid, utökat program, då sprider du din tid och dina krafter på fler kurser och riskerar med det att få sämre kunskaper och lägre betyg i alla kurser. Så, det allmänna rådet, vi brukar ge är att försöka undvika läsa U-kurserna, om det går och fokusera på de vanliga kurserna, så att du får bättre kunskaper och högre betyg i alla kurser.
    PRATA MED SYV PÅ DIN SKOLA. Säg att du funderar på att ansöka om att få läsa U-kurs eller några U-kurser. SYV-en kan för din räkning ansöka hos rektorn på din skola... men det är inte säkert rektorn beviljar läsa U-kurserna. Att läsa U-kurserna är inte elevens rättighet och U-kurserna, i sig, ger inga fördelar vid ansökan till eftergymnasiala utbildningar. I de flesta fall är det bättre för eleven att inte läsa U-kurserna, utan endast om det är omöjligt att rymma alla kurser man behöver för behörighet inom programmets vanliga 2500p., då är det "bra" att läsa en eller ett par U-kurser. Med "bra" menar jag här att eleven slipper i så fall komplettera efter gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Liker : Okej! Tack så mycket! Kan jag komplettera en kurs jag fått dåligt betyg på tidigare i sommar genom komvux eller prövningar? (Sv1 och matte 2c)? Jag går fortfarande på gymnasiet
    • Milla : Reglerna säger att så länge du är gymnasieelev har du rätt att göra prövningar endast på din egen gymnasieskola och endast i två fall: om du fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde ske. Efter gymnasiet kan du göra prövningar i hela Sverige, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i. I stället för matematik 2c kan du skaffa dig betyget i matematik 2a (eller 2b) och om du får högre betyget i matte 2a eller 2b, än du idag har i 2c, kommer det högre betyget räknas in, i kompletteringsgruppen (BII). Vad gäller svenska så måste du få högre betyg i exakt samma kurs. Om du i ditt examensbevis kommer ha betyget i Svenska 1, måste du få högre betyg i svenska 1. Om du i ditt examensbevis kommer ha betyget i Svenska som andraspråk1, då behöver du få högre betyg i SAS 1. Komvux brukar inte ta in på kurserna om man har godkänt betyg, utan hänvisar till prövningar. Åldersgräns på komvux är annars "från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år" men om du genomför 3-årig utbildning på gymnasiets nationellt program, kan du efter det börja läsa på komvux (även om du är yngre än 20år).