Marcelina

    Hej! Jag har utländsk utbildning i spansk lingvistik (300 hp) och läser nu en kontrastiv kurs spanska-svenska (7,5h) för att få söka KPU med inriktning mot gymnasieskola. Under tiden vill jag även börja läsa ämne 2 - engelska. Jag har blivit antagen på 2 kurser inom ämnet och vill fråga om det går att kolla vilka kurser som godkänns för att, efter ha avslutat KPU i spanska, få utökad behörighet i engelska? Är det 90 hp som gäller för ämne 2?

    • Anna : Prata med studievägledare på lärarprogrammet och med skolverkets avdelning för lärarlegitimationer.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    enligt de uppgifter jag har så stämmer det att det räcker med 90 hp i andra ämne - om man vill bli ämneslärare. Det tar 3 terminer på heltid att läsa 90 hp.
    Tips! om du inte kommer in på KPU när du söker med "ett ämne", läs engelska först och sök till KPU sedan. Man har större chans att komma in på KPU om man ska bli lärare i flera ämnen. KPU prioriterar sökande som ska bli lärare i flera ämnen, och inte endast i ett ämne (detta om antal sökande är fler än platser på KPU).
    Prata gärna med studievägledare på lärarhögskolorna och med antagningsgruppen på det lärosäte där KPU ges som du vill komma in på.
    Men ytterst är det upp till Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer att ha "sista ordet", för att det är där som beslut om lärarlegitimationer fattas.