Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!

    En "utökad kurs" är en vanlig kurs men som läses utanför programmets 2500 poäng. Exempel: en elev vill bli behörig till en viss eftergymnasial utbilning på högskola eller yrkeshögskola men inom programmet finns ingen möjlighet att rymma alla de kurser som eleven behöver för behörighet (för att de ej får läsas som programfördjupande och individuellt val är det bara 200 poäng och i vårt exempel säger vi att eleven behöver 300 poängs kurser för att bli behörig till "sin" eftergymnasiala utbildning). Eleven ansöker - via SYV - och rektor beviljar läsa en "utökad kurs". Den skrivs in i elevens studieplan och det kommer att stå att eleven läser sammanlagt 2600 poäng att just "den och den kursen" är en U-kurs. Sedan kommer det i examensbeviset bli markerat med "U" vid den kursen som lästes som utökad. Varför det är viktigt att veta vilken/vilka kurser som är U-kurser?

    Jo, för att betyg i U-kurser räknas in i elevens jämförelsetal endast i 2 fall:

    1) om en U-kurs krävs för behörighet

    eller

    2) om den ger Meritpoäng.

    I alla andra fall räknas inte betyg i U-kurser in i elevens jämförelsetal. Dock finns betyg i Examensbeviset. Men om personer söker sedan en annan utbildning, till vilken den kursen krävs (för särskild behörighet) då kommer betyg i den kursen att räknas in i jämförelsetal.

    Rektor på programmet kan säga Nej till att läsa utökat. Det är ej en rättighet att läsa mer än 2500 poäng på gymnasiet.

    Fördelen med att läsa "utökat" program är att man lär sig mer och blir behörig till sin eftergymnasial utbildning, utan att behöva komplettera på komvux alternativt lär sig ett nytt språk eller ngt. annat som är bra att kunna.

    Nackdelen är att man läser på mer än heltid och riskerar bli trött och kanske t o m utbränd + att man sprider sina krafter på flera kurser och kan därför få lägre betyg i de andra kurserna för att tiden räcker inte till...

    Jag hoppas mitt svar förklarar så pass bra att du har nu förstått det där med "utökade kurser".

    Lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare