evelina
    Hej!

    Pratade med en syv tidigare i veckan om att jag ev. skulle ta en utökad kurs i Engelska 7 så jag kan höja mitt snittbetyg. Har idag 20.16 och vill komma in på juristutbildningen.

    Frågan är då, är det värt att plugga in den kursen med tanke på att jag kommer komma in i grupp BII samt att det är meritpoängen som kan sänka snittbetyget.

    Ifall jag får C i kursen, hur mycket kommer det höja snittbetyget exakt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du har alla A-betyg och med det jämförelsetal på 20.0 och kommer få C betyg i eng 7, blir ditt nya jämförelsetal ca 19.8 men så läggs det på 1.0 så höjningen av meritvärde blir ca plus 0.8.

    Du kommer då prövas både i BI och i BII.

    Studie- och yrkesvägledare

    Här >> får du se info om jämförelsetalet och meritvärdet. Skillnad mellan dem utgörs av meritpoängen.

    man kan inte försämra sina chanser att komma in på utbildningar genom att ha godkända betyg i meritpoängsgivande kurser; även E betyg i eng 7 kommer ge höjning av meritvärde (med undantag av att i fall du redan har max i merit).

    • : Kan du ge mit ett annat exempel? Förstår inte riktigt vad du menar.
    • Milla : Du har idag 20.16 då måste du ha några meritpoäng. Vad är ditt jämförelsetal?