Kim
    Hej!
    Jag funderar på att ta en utökad kurs, matte specialisering, då jag får alla kurser som jag är intresserad av och får 0,5 meritpoäng till utbildningar med krav på matte 4. Men vad innebär det (för/nackdelar) och hur påverkar det mina slutbetyg positivt/negativt? Räknas det som komplettering och kommer det då påverka min ansökan till högskolan negativt t.ex genom att jag hamnar i en andrahandskategori? Och är det bättre att välja det som en av mina programfördjupningar istället för utökad?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kim,
    om man läser utökade kurser, läser man på mer än heltid. Det är ett Undantag.
    "Utökade kurser" bör markeras i Examensbeviset som just UTÖKADE och räknas in i jämförelsetal i 2 fall:
    1. om de är behörighetsgivande till den utbildningen som du söker
    eller
    2. om de ger Meritpoäng.
    Anledning till varför man läser en eller flera utökade kurser är oftast att man inte kan rymma in de behörighetsgivande kurser inom 2500 poäng, som är obligatoriska på alla gymnasieprogram.
    Gymnasieskolor har inte någon skyldighet att låta läsa utökade kurser. Rektor på programmet har rätt att ge avslag på ansökan om att läsa en utökad kurs.
    Det är fördelaktigare för dig som elev att ha alla kurser inom 2500 poäng pga du slipper läsa på mer än heltid och kan då koncentrera dig mer på varje kurs.
    Om man har alla kurser på ETT DOKUMENT - då har man inte kompletterat. "Utökade kurser" som finns på Examensbeviset ger inga för- eller nackdelar bara pga de är just Utökade.

    Hoppas du fick nu svar på dina frågor! Återkom i annat fall.
    Lycka till med dina studier!
    Mvh Julia SYV
    • : så utökade kurser är bara för att få extra kunskap? och inte betyg/poäng? de räknas inte som en vanlig betyg?
    • Milla : Utökade kurser räknas in i elevens jämförelsetal i 2 fall: om de krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng. Jag ska ge några exempel i mitt svar.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!

    Exempel nr.1 - en elev läser 2700 poäng dvs 200 poäng för mycket. Rektor har beviljat läsa 200 poäng utökat och eleven läser Modersmål, aktiv tvåspråkighet - en 100 poängskurs + Matematik 3b, 100 poäng som U-kurser.

    Modersmål vill eleven läsa för att bibehålla goda kunskaper i sitt modersmål. Den kursen ger inte meritpoäng och krävs inte för behörighet till eftergymnasiala studier. Betyg i den kursen kommer inte att räknas in i elevens jämförelsetal.

    Matematik 3b, däremot - kommer att räknas in i jämförelsetal för att om Matte 3 ej krävs för behörighet, då ger den kursen Meritpoäng.  Så i vilket fall så kommer det betyget räknas in i elevens jämförelsetal. Med ett undantag - om det är F i betyg eleven fick, och F ger inte behörighet och ger inte Meritpoäng heller, så F i en U-kurs kommer inte att räknas in i jämförelsetal.

    Exempel nr.2 - eleven läser tre utökade kurser (ovanligt men förekommer):

    Moderna språk 2

    Moderna språk 3

    och en kurs "Mentalträning".

    Av de tre betyg (i kurserna ovan) kommer endast Moderna språk 3 räknas in för att den ger Meritpoäng. Förklaring till varför eleven läste Moderna spårk 2 är - för att få förkunskaper och kunna sedan klara av steg 3. "Mentalträning" är eleven mycket intresserad av och vill läsa för sin personliga utveckling.

    Jag hoppas jag lyckades förklara hur det funkar med utökade kurser! Återkom annars igen så ska jag göra ett nytt försök att förklara bättre!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare