Fredrik
    Jag går åk 2 på naturvetenskapsprogrammet. Inför trean har jag endast en kurs att lägga till i programfördjupning, vilket i mitt fall blir Engelska 7. Men eftersom jag lutar åt att läsa vidare till civilingenjör har jag valt till Matematik 5 som utökad kurs. Jag har kollat upp möjligheten och det funkar för mig utan problem.

    Min enda oro kring utökad kurs är om det räknas med i mitt jämförelsetal. Jag har sen tidigare läst spanska steg 3 och 4. I och med att jag ska läsa engelska 7 får jag full meritpoäng (2,5) om jag räknat rätt. Min fråga är då om matte 5 kommer räknas med i mitt jämförelsetal trots att jag har full merit med de övriga kurser jag nämnde ovan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Fredrik,
    enligt de reglerna som gäller nu (om de inte ändras, alltså...) så räknas utökade kurser in i Jämförelsetal i två fall:
    1. om det krävs för behörighet
    eller
    2. om de ger Meritpoäng.
    I ditt fall då du redan har full merit, bör inte Matte 5 räknas in i jämförelsetal, det är alltså så som vi tolkar reglerna här på Fragasyv.se.
    Men det är inte vår tolkning, utan hur Antagning.se som administrerar ansökningar till högskola/universitet i Sverige, kommer att tolka reglerna i detta fallet.
    Om du vill vara 100% säker - kontakta Antagning.se på https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ tryck på FRÅGA OSS? till höger där och fyll i frågeformulär.

    En liten osäkhetsfaktor här är ... i fall Matte 5 betyg skulle sänka ditt Jämförelsetal, då är jag ganska säker på att det inte räknas in. Men i fall Matte 5 betyg skulle höja ditt Jämförelsetal, då kanske du kan kräva att det räknas in - pga den kursen är ju Meritgivande och att du sedan innan redan har max i Merit, borde inte försämra dina möjligheter att komma in på en attraktiv högskoleutbildning - det är bara en reflektion... det är som sagt inte jag som bestämmer. Hur man bör tolka reglerna i detta fallet, är jag inte 100 % säker och därför hänvisar dig till Antagning.se.
    Du får hemskt gärna återkomma och berätta vad du fick för svar från dem.
    Det är ganska ovanlig situation när en elev har fler Meritgivande kurser än som är "tillåtet" och att en av just de kurserna läses som "utökad"... det är faktiskt första gången vi fick just den frågan på Fragasyv.se och vi har svarat på nästan fyra tusen frågor redan.
    *L* :-)
    Jag är nyfiken på svar på din fråga! Jättesnällt om du berättar för oss vad Antagning.se svarar, OK?
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej Fredrik,
    du fick en REGEL tillbaka som svar på din fråga.
    Det är ju precis samma info- som du fick från oss förut.
    Den regeln känner vi ju till. Det vi inte vet hur ANTAGNING kommer att räkna på den.
    Men om du gör så här:
    skriv en ny fråga till Antagning.se och "fejka" framtiden.
    Skriv att du har betyg i Matte 5 redan och du undrar om den kommer att räknas in. Uppge alla betygvärdena och be att de just RÄKNAR UT Meritvärde. Då kan de inte bara skicka en regel-text som svar, utan måste ge dig en siffra - som blir ditt Meritvärde.
    Jämförelsetal + ev. Meritpoäng = Jämförelsetal.

    Det blir tyvärr ofta så att man får en "regeltext" som svar. Det är ju rätt svar men säger inte så mycket för att du ber om DERAS TOLKNING av reglerna.
    Just "tolkning" av alla de olika varianterna av "gränsfall" kan det blir problem med och jag förstår att de vill gardera sig och inte "lova för mycket" för att inte ställas "till svars" sedan.
    Men tyvärr: vi på Fragasyv.se inte kan göra så mycket mer än att upprepa samma regeln, som du redan har läst många gånger och hänvisa tillbaka till Antagning.se - för att det är där som bedömning av betyg och uträkning av Mtv görs.
    Jag håller tummarna för dig!
    Mvh och stort Lycka till! Milla SYV
    • : Hej!
    • : Det här var svaret jag fick ifrån antagning.se: Utökade kurser kan räknas med för behörighet och för meritpoäng. I båda fallen räknas betyget med i jämförelsetalet. Tänk på att du inte kan få mer än 2,5 meritpoäng." Har svårt att förstå vad de faktiskt menar med detta
    • Milla : Jag skriver svar på din kommentar nu.