Celine
    Hej!
    Jag går andra ring naturvetenskap och har valt till nästa år matematik 5 som individuella val och engelska 7 som utökad.
    Kommer betyget som jag får i engelska 7 att vara med i jämförelsesnittet eller är det bara meritpoängen som gäller?
    Finns det någon fördel om jag flyttar matematik 5 till utökad kurs och väljer mitt modersmål som individuella val?
    För jag har hört att det är bättre för då kommer endast de 2 meritpoängen från matte och engelska att räknas och inte betyget. Och med mitt modersmål så kan jag få högt betyg och då räknas det då det är ett individuellt val.
    Kan ni snälla hjälpa mig för jag vet inte vad jag ska göra!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Celine!
    Om du vet att du har stor chans att få högre betyg i ditt Modersmål än i Matte 5 och/eller Engelska 7, så finns det all anledning att ha Modersmål inom programmets 2500 poäng, t.ex. som en kurs inom Individuellt val.

    Utökade kurser räknas in i Jämförelsetal i 2 fall:
    1. om de krävs för behörighet till den utbildning du söker på eftergymn.nivå;
    eller
    2. om de ger Meritpoäng.

    Engelska 7 och Matte 5 kommer att ge dig Meritpoäng (det är därför du vill läsa dem, antar jag). Kurser som ger Meritpoäng kommer att i vilket fall räknas in i ditt Jämförelsetal. Däremot Modersmål, som inte ger meritpoäng - kommer inte att räknas in om du har den som "utökad kurs".

    Ännu en möjlighet finns att i fall en behörig lärare finns på din skola att undervisa och sätta betyg i det språket som du tänker läsa som Modersmål - som ett Modernt språk, så kan du i så fall kanske läsa Modernt språk (det språket som du nu tänkte läsa som Modersmål) 3 och 4 - som tillsammans med Engelska 7 ger max i Merit (2.5) och i så fall behöver du inte Matte 5 (i alla fall inte för Meritpoäng).

    Om vad som gäller för Meritpoäng kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Återkom om något är oklart.

    Bästa hälsningar
    ANNA