ejwejkw
    Hej

    undrar även eftersom att jag har läst franska 3 som ger 0,5 merit och vill lägga till engleska 7 och matte 5 för full merit kan jag göra franska 3, matte 5, engleska 7 till utökad kurs eftersom att jag har läst modersmål 1, modersmål 2 och kommer läsa modersmål 3 där alla mina modersmål står som prografördjupning och även franska 3 och jag kommer få 300 poäng som utökad så kan jag göra alla meritkurser till utökad och få mina merit ändå

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är inte eleven, utan rektor på programmet på gymnasiet som bestämmer hur elevens Examensbevis ser ut. Det är ofta SYV som förbereder Examensbevis till rektor för påskrift. Det är alltså, med SYV och ibland också med rektor som man måste prata för att försöka göra "sista-minutens" ändringar i examensbeviset.
    Oavsett vad du eller vi här på Fråga SYV "bestämmer", så är det rektor på din gymnasieskola som kan godkänna våra förslag eller förkasta dem.

    Tanken är att det bör vara på det här sättet:
    det skrivs in i elevens studieplan På förhand, dvs innan kursen börjar, inom Vilken kategori kursen läses... och sedan utfärdas examensbeviset enligt vad studieplanen på förhand "sade". Det är inte meningen att man ska i efterhand "fixa" till så att man ska ha högre meritvärde. Så säger Skolvrkets rekommendationen.

    Med det sagt, så är sanningen den att på vissa gymnasieskolor förekommer "sista-minutens" ändringar i syfte med att höja elevernas meritvärde.
    Dock - om din gymnasieskola hållet hårt på skolverkets rekommendationer - kommer inga ändringar göras och du kommer att få examensbevis, om du uppfyller kraven, enligt din nuvarande studieplan.
    Men i fall din gymnasieskola är beredd att frångå rekommendationerna och "fixa" till ditt examensbevis - då vet syv-en hur hen i så fall ska göra. Prata med syv-en på din gymnasieskola.
    ******
    Den förklaringen som du ger i din fråga förstår inte jag helt och hållet; ex. så finns det inom ämnet Modersmål följande kurser - Modersmål 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet; du nämner en annan kurs som över huvudet taget inte finns.
    Du skriver också att du "har läst" franska 3; men du skriver inte om du fick godkänt betyg eller inte. Det är stor skillnad att "ha läst" en kurs och att få godkänt betyg i kursen. Man kan läsa en kurs och inte få betyg; man kan också få F betyg.
    Sedan är det också så att Modersmål kan inte läsas som Programfördjupning, men du skriver i din fråga att du har gjort det... detta strider mot reglerna... och antingen så menar du någonting annat, och jag har missförstått dig eller så är det ngt. fel... på annat sätt.
    Moderna språk kan man på många gymnasieprogram läsa inom Programfördjupning.
    Modersmål kan man endast läsa antingen som ersättning för de obligatoriska kurser i Moderna språk; eller som kurser inom Individuellt val; och också som U-kurser, utökade, utanför programmets 2500 poäng.

    ****
    Det är omöjligt att ge konkreta råd om det tydligt framgår vad du läste, inom vilka kategorier och vilka betyg du har eller kommer att få, men SYV på din skola vet detta; hen har tillgång till dina betyg och till din studieplan; och eftersom det Ändå är din gymnasieskola som bestämmer hur ditt examensbevis kommer att se ut, så är det bäst du pratar med SYV på din skola. Om det blir en fråga om ett Undantag, är det rektor som fattar beslut i så fall.
    Bästa hälsningar

    ANNA