Linnea

    Hej! Jag har på gymnasiet läst 2500 poäng och en utökad kurs på 100 p (totalt 2600 p) Mitt meritvärde ligger på 20.46 om jag inte räknar med min utökade kurs och 20.40 om jag räknar med den. Jag läste någonstans att betyget i den utökade kursen inte ska förändra mitt meritvärde om kursen inte krävs för utbildningen jag sökt vidare till. Har sökt ekonomiutbildning på universitetet och ämnet jag läste utökat i gymnasiet var Instrument och sång 1. På hemsidan för antagning till universitet står det nu att mitt snitt är 20.40, stämmer det? Skulle man inte räkna bort det betyget från snittet? Viktigt för mig då snittet sänks

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, U-kurser (från examensbeviset) räknas in endast om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. I exempel som du beskriver i din fråga  borde inte betyget i U-kursen räknas in. Kontakta antagning.se, tel.nr 0771-550720 tel.tid på vardagar kl.9-16.