Johanna
    Hej!
    Jag går andra året på Östra Reals Gymnasium i Stockholm just nu, läser Samhällslinjen med inriktning Samhäll, alltså Sam-Sam. Nu i tvåan har jag valt till språkvalet Franska 4 och Naturkunskap 2 som individuella val och jag har alltså 100 poäng kvar att använda i trean. För de ska jag ta Matte 3, men jag har precis fått upp tanken att ansöka om att även få läsa Engelska 7 som en utökad kurs, just för att få 1 hel meritpoäng för den.

    Alla kurser jag troligen kommer ha läst när jag tar studenten som ger merit är alltså: Franska 3, Franska 4, Matte 2, Matte 3, Engelska 7. Vad jag har förstått ger franska 3+4 sammanlagt 1,5 merit och engelskan ger ju 1 i merit, så även om matten (3) är ett krav för min framtida utbildning så kommer jag få full merit, 2.5. Det är här "problemet" kommer dock. Jag har googlat hela dagen på detta men hittar inte svaret; är Franska 3 en kurs som krävs om man läser exempelvis Juridik eller Ekonomi på högskolan? Eller får man merit på den och alltså full merit om vi säger att jag söker Juristprogrammet, Civilekonomprogrammet eller Ekonomprogrammet på högskolan i framtiden?

    För att göra mina frågor tydligare så skriver jag dem här:

    1. Får jag full merit om jag läser Engelska 7 som utökad kurs och alltså läser kurserna som ger merit som jag nämnde ovan och vill söka någon utbildning som har med ekonomi eller juridik att göra?

    2. Är Moderna Språk 3 ett krav i någon av dessa utbildningar? Vilka utbildningar kräver moderna språk 3? (vill ha kvar meriten, frågar därför)

    Har räknat ut att jag skulle tjäna 0,7 på att få ett E i Engelska 7 som utökad kurs gentemot mina betygssnitt just nu, som ligger på 17,2.

    17,2 * 2400 = 41800/2400 = 17,2
    17,2 * 2400 + 10*100 = (42800/2500) + 1 = 17,9

    Så tycker du/ni att det är värt att plugga en extra (väldigt svår) kurs för att tjäna 0,7 i merit? :)

    Tacksam för svar!! /Förvirrad tjej

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Johanna,
    att läsa en utökad kurs är inte en rättighet och frågan är om du får läsa den. Det är rektor på programmet som beviljar eller avslår att läsa utökade kurser.
    Du kan vinna mer i konkurrensvärdet om du lägger mer krut på andra ämnen som är obligatoriska /du måste läsa dem i alla fall/ och om du höjer dina framtida betyg "ett snäpp" i några kurser, kan du vinna lika mycket eller mer på det.
    Moderna språk 3 är behörighetsgivande när man söker utbildning till tolk, språklärare eller utbildning på Handelshögskola i Stockholm.
    Om man vill få reda på behörighet till en viss högskoleutbildning, gör man det enklast på studera.nu som är en officiell sida där alla högskoleutbildningar är representerade.
    Att det inte finns en enda högskoleutbildning inom område Ekonomi eller Juridik som inte kräver Moderna språk 3, kan jag inte lova (det kan finnas eller kan uppstå till det blir dags för dig att söka - utbildningar med någon Internationell inriktning där ett visst språk ingår i behörighet) men i så fall blir du obehörig utan den kursen, om du vill söka just den utbildningen - då måste du ha den kursen för behörighet, vilket ännu viktigare: som obehörig är man inte med i konkurrensen om utbildningsplats.

    En annan sak ang. Meritpoäng: att träna på Högskoleprovet och göra om det flera ggr - kan ge bättre utdelning än att läsa extra kurser för Meritpoäng.
    Exempel: en kurs á 100 poäng, t.ex. Engelska 7 - tar 100 lektionstimmar + 100 självstudietimmar (i genomsnitt). De 200 timmarna, spenderade på att träna på Högskoleprovet - kan ge så pass höjd resultat på HP att man kommer in "den vägen" dvs i HP kvoten.

    Sammanfattning:
    1. det är inte troligt att Moderna språk 3 krävs för behörighet till utbildning i Ekonomi eller Juridik på högskolan;
    2. det är inte en rättighet att läsa en utökad kurs (ansökan måste göras & rektor beslutar);
    3. höja betyg i de obligatoriska kurser och göra HP kan ge bättre fördel i konkurrensen än att läsa kurser för Meritpoäng.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare