Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag gissar på att du menar kurser i moderna språk som ger meritpoäng, alltså moderna språk 3 och 4. Max antal meritpoäng för moderna språk är 1,5 och totalt - 2.5. Om du inte har max meritpoäng och läser kurser som ger meritpoäng, kommer meritpoängen räknas in och även betygen i kurserna som ger meritpoäng också räknas in (i ditt jämförelsetal). Därför finns det ingen anledning att inte inkludera kurser i moderna språk som ger dig meritpoäng inom 2400 poäng i examensbeviset. Du vinner på att i stället utesluta kurser som inte är obligatoriska och som inte krävs för särskild behörighet och som inte ger dig meritpoäng. Att jämförelsetal räknas på fler poäng än nödvändigt ger inga formella fördelar. Prata med SYV på komvux om innehållet i ditt examensbevis, är mitt råd - innan du tar ut examensbeviset!
    Svar på din fråga i vilka urvalsgrupper du kommer att prövas är det bäst du söker hos Antagning.se som placerar i urvalsgrupperna. Det är ibland en komplicerad fråga - i vilka urvalsgrupper man kommer att prövas. Du behöver inte själv välja det, utan sökande placeras av Antagning.se i alla de urvalsgrupper där de kan prövas.
    Jag kan dock göra ett försök på att förklara - som jag förstår din situation och din fråga:
    om ditt examensbevis inte är en komplettering, utan du med examensbeviset från komvux prövas i BI, direktgruppen och har betygen utanför examensbeviset, då spelar det stor roll när de "extra-betygen" är satta (datum för betygssättning). Om det blir så att kurserna moderna språk 3och4 inte kommer finnas med i ditt examensbevis från komvux, då kan det uppstå 2 olika situationer:
    - om datum för betyg i mod.språk (när betygen är satta) ligger innan det datumet som är för Examensbeviset (när exam.bevis är utfärdat), då är det inte en komplettering
    - om datum för betyg i mod.språk ligger efter datumet för utfärdandet för examensbevis från komvux - då är det en komplettering. Och i så fall prövas man både i BI och i BII (i BI med det lägre meritvärde och i BII - med det högre meritvärde som man fick genom en komplettering).