Filip
    Hej!
    svara så snabbt så möjligt! :))

    Jag läser över 2500 poäng. kan jag då lägga ex psykologi 1 som en '' utökad kurs'' vet att man måste ha bestämt sig innan kursen börjat, ifall den ska ses som utökad eller inte. Men min fråga är iallafall FÅR JAG LÄGGA U PÅ PSYKOLOGI 1?

    Sedan undra jag också vilka kurser får man /inte lägga utökad på??

    och sista frågan: Vad händer om jag har 2700 poäng när jag går ut ?
    • Anna : Jag skriver svar till dig nu, kommer inom kort.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Filip!
    Bra att du uppgav att du går på Ekonomiprogrammet.
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf och du ser att Psykologi 1 är Programgemensam kurs, dvs obligatorisk kurs på Ekonomiprogrammet som MÅSTE finnas med i Examensbeviset - INOM 2500 poäng.

    Jag kan inte skriva en lista på kurser som får bli "U" på Ekonomiprogrammet. Den listan skulle bli oändligt lång.
    Se på länken ovan längst ner hur programstrukturen ser ut.
    Alla gymnasiegemensamma + programgemensamma ämnen måste vara mer inom 2500 poäng + alla kurser inom EN AV INRIKTNINGARNA + 300 poäng FRÅN LISTAN AV KURSER SOM FÅR LÄSAS SOM PROGRAMFÖRDJUPANDE PÅ JUST EKONOMIPROGRAMMET + 200 poäng (vilka som helst kurser = individuellt val) + 100 poäng Gymnasiearbete.

    Om du har 2700 poäng betygsatta, måste 200 av dem markeras som U = utökat.
    U-kurserna räknas in i jämförelsetal i två fall:
    1. om de krävs för behörighet
    2. om de ger meritpoäng.

    I alla andra fall, räknas de inte med (som om du inte läste dem, kan man säga) - i alla fall påverkar de inte din möjlighet att komma in på en eftergymnasial utbildning (i alla fall inte i någon formell mening).
    Söker man till yrkeshögskola, görs individuellt bedömning av varje sökande och där kan det spela roll att man läste U-kurserna. Utbud av YH ser du på www.yhguiden.se

    Mvh
    ANNA
    • : tack för snabbt svar!
    • : ännu en fråga: det flesta civilekonom linjer kräver inte engelska 7. kan jag därför lägga ett utökad på engelska 7 eftersom det är individuellt val?
    • Mikael : Engelska 7 krävs inte för behörighet till högskola. Den kursen läser man för att kunna mer engelska och för att få 1.0 i merit. Om jag förstår dig rätt, så har du eng 7 i din studieplan som en kurs inom "individuellt val" men du vill ha den som U-kurs. Stämmer det? Att "möblera om" i studieplanen måste du göra tillsammans med SYV på din skola. Du kan givetvis komma med förslag.