Andreas
    Hej!

    Jag ska börja ÅK 2 på ekonomiprogrammet och har börjat titta på universitetet som jag vill studera på. Jag har kommit fram till Handelshögskolan i Stockholm. Det har varit ett extremt stort söktryck de senaste åren och man måste nästan ha A i allt för att komma in på Business and Economics-programmet. HHS tillämpar inte meritpoäng, så det högsta man kan ha är 20,0.

    Mitt andrahandsval är Lunds Universitet och där tillämpar man däremot meritpoäng. Därför vill jag ändå maximera dem genom att läsa franska 3, 4 och engelska 7. Samtidigt vill jag läsa så få ”svåra” kurser som möjligt för att kunna få ett högt jämförelsetal.

    Om jag har uppfattat meritpoäng- och jämförelsetalsreglerna rätt, så räknas inte betyget in i jämförelsetalet om kursen läses som utökad (förutom om kursen krävs för behörighet på universitetet). Däremot ger kursen fortfarande meritpoäng om den kan.

    Min största svaghet är franska, men jag valde det som individuellt val för att få meritpoänget. Jag tror alltså inte att jag kommer få högsta betyg i kursen, och det kommer därför dra ner mitt jämförelsetal.

    Min fråga är om det vore smartare, eller ens tillåtet, att välja andra kurser som individuella val, (jag skulle vilja läsa ledarskap och organisation samt retorik) där jag förhoppningsvis får högsta betyg, och istället läsa franska 4 och engelska 7 som utökade kurser. Då påverkar de mig inte negativt, eftersom betyget inte spelar roll när jag söker in på handels då de inte krävs eller ger merit, men ger mig däremot merit om jag skulle söka till exempelvis Lund.

    Jag vet att det är rektorn som tar beslut om utökat program och att kurserna måste bestämmas innan de påbörjas. Det är viktigt för mig att läsa både de meritgivande kurserna och retorik, ledarskap och organisation. Jag vill läsa Franska 4 endast för meriten, Engelska 7 för kunskaperna och meriten, men retorik och LOO endast för kunskaperna och en eventuell jämförelsetalshöjning.

    Tacksam för svar!

    Med vänliga hälsningar Andreas

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas,

    ta gärna en titt på den generella programplanen för EK - och längst ner hur programstrukturen måste se ut för att uppnå kraven för examensbevis

    Ditt första alternativ är HHS i Stockholm som är en privat högskola med lite annorlunda krav på behörighet. T.ex så behöver du ha lägst betyget C i ett antal kurser (inklusive Moderna språk 3).

    Ditt andra alternativ är de "vanliga" ekonomiprogrammen på de statliga högskolor/universitet - om jag förstå dig rätt; här är behörighetskraven desamma (särskild behörighet: godkända betyg i matematik 3 och samhällskunskap 1b; kan till ngt. "internationellt program" krävas också godkänd betyg i Moderna språk 3). De statliga lärosätena räknar med meritpoängen; det gör inte HHS.

    Men både till ansökan till HHS och till de statliga lärosätena är det bra att ha så högt meritvärde som möjligt, för att det är det som man konkurrerar med - i betygsgruppen; jag råder dig också göra högskoleprovet.

    Hur uppnår du de bästa förutsättningarna till dina båda alternativ?
    Du behöver, hur som helst, läsa en kurs i moderna språk (som är obligatorisk för att uppnå kraven för examensbevis från Ekonomiprogrammet - det kan du se i programplanen för EK, länk ovan).
    Franska är inte ditt "starkaste ämne", om jag förstår dig rätt, men du behöver få lägst betyget C i Franska 3 (eller i ngt. annat mod.språk3) för att bli behörig till HHS. Däremot behöver du inte läsa franska 4.
    Du kan uppnå max i merit även utan franska 4. Om du får godkända betyg i engelska 7, mod.språk3 och matematik 4 och 5 (eller i matematik 4 och matematik specialisering) - får du max i merit, som är 2,5.

    Satsar man på högre utbildningar inom ekonomi så är det bra att kunna mer matte. Och med tanke på att franska är inte "din starka sida..." - så är det kanske högre kurser i matte du bör försöka läsa i stället.
    För övrigt, så kan man få högt meritvärde även utan några meritpoäng - om man har höga betyg i alla kurser (i stället för att läsa fler kurser och "splittra" sig).
    Moderna språk 3 behöver du - hur som helst - läsa och du ska satsa på lägst C i betyg (helst högre betyg). Får du lägre betyg, t.ex D i franska 3, så blir du inte behörig till HHS, men du får meritpoäng (+0.5) när du söker till statliga lärosäten - till de program där mod.språk3 ej krävs.

    Du nämner att du vill undvika "svåra" kurser. Vad som är svårt för dig kanske är lätt för mig - och tvärtom; jag vet inte vad som är svårt för just Dig. Du skriver att du inte är kompis med franska - så därför råder jag dig att antingen försöka bli "kompis" med franska eller skippa läsa franska 4 (däremot i franska 3 behöver du C-betyget, som lägst).
    Om du ex. får lägre betyg än C i franska 3, då kanske du ska tänka om och i första hand sikta på de statliga lärosätenas ekonomiprogram (eller så får du göra prövning efter gymnasiet i franska 3 eller läsa ngt. annat mod.språk upp till nivå 3 med lägst betyget C i den).

    Utökade kurser
    U-kurser är ett undantag. Rektor kan bevilja eller avslå ansökan om att få läsa U-kurser.
    Det finns inget "värde i sig" av att ha läst U-kurser. Du får inget "extra" för det.
    Du kan rymma alla kurser du behöver inom ditt vanliga 2500poängs-program, vilket också vi rekommenderar att du gör.
    U-kurser tar tid och energi från dig. Du läser då på mer än heltid, men du får inte mer i studiehjälp från CSN; du får inte heller ngt. speciellt "meriterande" för det faktum att du läst U-kurser.

    Det du skriver här: "Om jag har uppfattat meritpoäng- och jämförelsetalsreglerna rätt, så räknas inte betyget in i jämförelsetalet om kursen läses som utökad (förutom om kursen krävs för behörighet på universitetet). Däremot ger kursen fortfarande meritpoäng om den kan." är FEL!

    För dig som läser mot examensbevis, räknas kurser som ger meritpoäng in i ditt jämförelsetal.Och det gör de även om de är U-kurser eller om de läses efter det att du fick ut ditt examensbevis.

    Du skriver också följande: "Det är viktigt för mig att läsa både de meritgivande kurserna och retorik, ledarskap och organisation. Jag vill läsa Franska 4 endast för meriten, Engelska 7 för kunskaperna och meriten, men retorik och LOO endast för kunskaperna och en eventuell jämförelsetalshöjning."
    Om du kommer ha kurser i Retorik och/eller LOO som U-kurser, kommer inte de betygen räknas in i ditt jämförelsetal; då läser du de kurserna endast för kunskaperna (det är inte fel, men det tar tid och energi från dig, som du kan lägga på dina övriga studier).

    Betyg i eng7 och franska 4 kommer att räknas in, även om det är U-kurser (för att de ger Meritpoäng). Undantag: om en elev får F i en kurs som ger meritpoäng, då ger inte det meritpoäng. Det måste vara ett Godkänt betyg; annars får man inte meritpoängen för den.
    Så, om en elev riskerar få F i en kurs som kan ge meritpoäng - ex. franska 4 - då kan det vara "vits" att läsa den som u-kurs, för att i så fall vid F betyget, kommer inte det betyget räkans in; detta för att man får ju inte meritpoäng för icke-godkända kurser. Får du, däremot E betyg i Franska 4 som u-kurs, då får du både meriten och betyget inräknat in i ditt jämförelsetal.
    Exempel: Vi säger att du har i genomsnitt alla B-betyg, vilket ger jämförelsetal på 17.5
    och att du även har B-betyget i mod.språk3 men E betyget i mod.språk 4. Du har också B-betyget i eng 7.
    Så här kommer ditt meritvärde se ut (vid ansökan till statliga lärosäten): jämförelsetal blir 17.2 (pga E-betyget i mod.språk4 sänker ditt jämförelsetal) och sedan plussar man på 2,5 i merit - så blir meritvärde 19.7.

    Sammanfattning:
    du gör planering /din individuella studieplan/ tillsammans med SYV på din gymnasieskola.
    Vi avråder från U-kurser och rekommenderar att lägga tid och energi på de vanliga kurserna.
    Att läsa mer matte och engelska är alltid bra, oavsett vad för yrke eller eftergymnasial utbildning man satsar på.