Himo
    Hej jag fick ett B i tyska 3 och A i alla mina andra ämnen. Nu går jag i tvåan och har fått A i alla mina ämnen inklusive tyska 4. Jag undrar om det kommer att hjälpa mig något om jag läser tyska 5 som utökad kurs ( där jag är ganska säker att jag kommer att få A i ) ?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du tänker att du får mer meritpoäng om du läser mer tyska så får du dessvärre inte det om du läser steg 5 - du har redan full meritpoäng när det gäller moderna språk. Den kommer inte heller räknas med i ditt snitt om den ligger som utökat. Men du blir ju en hejare på tyska! Och det kan vara värdefullt ute på en arbetsmarknad. /Lena, Syv
    ...nej, en utökad kurs räknas bara med i jämförelsetalet om den krävs för behörighet till högskolan../Lena, SYv