Inas
    Hej!

    Jag har gymnasiet betyg från mitt hemland och jag har skickat det till VHS.
    Jag läst i Sverige:
    SAS 1, 2, och 3
    Engelska 5 och 6.
    Samhällskunskap 2.

    Hos Antagning mitt maritvärde blir 16.7.
    Nu undrar jag hur kan jag utöka mitt meritvärde?
    Högskoleprov är ett sätt, vilka andra kurser kan hjälpa mig också?
    Finns kurser som kan minska mitt meritvärde om jag ska få bara E i dem. T.ex. om jag läser Engelska 7 och jag får bara Godkänn ( E ) ska det minska mitt meritvärde?

    MVH

    Inas

    1 Svar

    Hej Inas!

    Du kan utöka ditt meritvärde genom att läsa specifika kurser som ger meritpoäng.
    Det är t.ex kurser i moderna språk, matematik samt i engelska, meritpoängen kan också variera beroende på vilken utbildning du söker och vad utbildningen har för krav.
    Läser du kurser som ger meritpoäng får du alltid meritpoängen oavset betyg (lägst E)
    Du kan aldrig få mer än 2,5 meritpoäng totalt.

    Inga kurser kan sänka ditt meritvärde sålänge du inte får F i någon kurs.

    Att göra högskoleprovet är en bra idé då är du även med och söker i fler utvalsgrupper. Men högskoleprovet i sig ger dig inte några meritpoäng. Högskoleprovet kan bara påverka din ansökan till det positiva.

    Vänliga hälsignar
    Melina SYV