Karolina
    Hej!

    Jag har lite funderingar kring utökat program och modersmål.
    Bör man lägga modersmål i sitt individuella val eller utökar man sitt program med det. För om man läser ett yrkesprogram och vill bli behörig så har kommer jag ju utnyttja mina 200 poäng i individuellt val med svenska 2 och 3. Lägger jag till engelska 6 som utökat program kan jag då bara läsa en kurs modersmål på 100 poäng. Eftersom jag tror man bara får utöka med 200 poäng? Hur gör man då om man vill läsa ett till steg modersmål?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Karolina,
    om du berättar just vilket program du går - blir det lättare att ge bra svar.

    "Utökade kurser" är ett undantag, som rektor kan bevilja läsa. Oftast är det dock inte möjligt att läsa utökade kurser. Skolan är inte skyldig ge dig möjlighet att läsa utökade kurser. Men det förekommer att rektorer på vissa skolor beviljar läsa väldigt många utökade kurser - det finns exempel på när eleverna läser 500 poäng utökat. Men det förekommer mycket sällan. Och om rektor fattar beslut om att bevilja läsa utökad kurs - då är det oftast EXAKT den och den kursen och inte bara 200 poäng "vilka kurser som helst".

    Innan du börjar fundera på VILKA utökade kurser du ska välja - är det bra att få svar om det över huvudet taget blir möjligt.

    Med vänlig hälsning
    Mikael