Isabelle
    Hej!
    Jag går i ettan på ekonomiprogrammet inriktning ekonomi. I nian läste jag ma 1c och har nu i ettan läst i en spetsmattegrupp. Det vill säga att jag förra terminen läste ma 2c och nu håller på med ma 3c. Alltså är jag klar med den obligatoriska matten. Som individuellt val ska jag nästa år välja spanska 4 och i trean tänkte jag välja något ”roligt”, kanske bild och form. Jag har frågat min syv om jag får läsa utökat program genom att välja matte 4 nästa år också, vilket jag har fått.
    Min fråga är: Eftersom jag då läser utökat program (2600p) kan jag väl ”välja bort” ett betyg i mitt meritvärde när jag tar examen? Men vilka ämnen är det tillåtet att göra det för? Har för mig att det inte går med de kurser som ger extra meritpoäng. Men skulle jag ex. kunna räkna bort betyget i engelska 5?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle!
    Engelska 5 är en obligatorisk kurs på alla nationella gymnasieprogram och kan inte bli U-kurs (utökat program). Den rätta vägen ser ut så här: rektor på din skola fattar beslut om att du får läsa utökat program och SYV skriver in i din individuella studieplan vilken kurs du ska påbörja som U-kurs, utökat program och sedan utfärdas examensbevis utifrån hur din studieplan ser ut. Om det i rektorns beslut står att matematik 4 kommer du påbörja läsa som U-kurs, då kommer Kursen Matematik 4 bli i ditt examensbevis markerat med U. Och U-kurserna räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal i två fall: om den kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. I andra fall räknas inte betygen i U-kurserna in. Högre kurser i matematik ger meritpoäng, så om du söker till utbildning där du inte behöver, för särskild behörighet, ha matte4, då kommer betyget ändå räknas in på grund av att den kursen kommer i så fall ge dig meritpoäng
    Däremot om kursen Bild och form blir i ditt examensbevis markerat med U, då kommer inte det betyget räknas in; detta för att den kursen krävs inte för behörighet till någon svensk högskole-universitetsutbildning och den ger inte heller några meritpoäng
    Kurser som är obligatoriska för ditt program kan inte bli U-kurser för att de är inga "extra", frivilligt lästa, kurser. Både engelska 5 och 6 är obligatoriska på de högskoleförberedande gymnasieprogrammen. Att läsa utökat program ger, i sig, inga fördelar vid ansökan till eftergymnasiala utbildningar. Det är många gånger bättre att läsa ett "vanligt program" utan U-kurserna och satsa på att få bättre kunskaper och högre betyg i alla de "vanliga" kurserna. Men i ditt fall när du läser matematik i en ovanlig snabbtakt, så kommer du ha "ledig tid" under resten av din gymnasietid men frågan här är om din gymnasieskola utan att ge dig U-kurserna kan rapportera till CSN att du läser på heltid (för att du inte ska förlora rätten till studiehjälpen)? Att läsa utökat program är inte elevens rättighet; rektorns beslut krävs för det.
    Tanken (skolverkets rekommendation) på att på förhand skriva in vilken eller vilka kurs/kurser som ska påbörjas som Utökad/utökade är att elever inte ska i efterhand kunna välja bort ett lägre betyg, så att extrastudier (U-kurserna) inte ska bli ett sätt att höja sitt meritvärde på. På förhand, innan betyget är satt, kan ingen säkert veta vilket betyg det blir. U-kurserna ska läsas, om rektor fattar beslut om det, med syfte att bli behörig till en viss utbildning eller om eleven har mycket stort intresse inom visst kunskapsområde och är mycket sugen att fördjupa sig inom det (syftet ska alltså inte vara att få högre meritvärde - detta enligt det som skolverket svarar kring det).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till i dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare