Wanda
    Hej!
    Jag har valt Franska 5 som utökat val. Kommer betyget från denna kurs räknas med i jämförelsetalet när jag slutar trean eller är det bara meritpoängen som räknas? Som jag tidigare förstått så räknas betyget med så fort det är en meritgivande kurs som är satt som utökad men nu börjar jag bli osäker. Jag tänkte därför fråga här hur det ligger till? Spelar det någon roll för mitt jämförelsetal när jag sen ska söka till högre utbildning vilket betyg jag fått i kursen Franska 5?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Wanda!

    Betyg i en utökad kurs räknas in - bara i två fall. Det ena är om betyg i en utökad kurs krävs för behörighet eller om det ger meritpoäng.

    Här>> kan du läsa om meritpoäng.

    Hälsningar
    Melina, SYV

    • : Hej! Tack för det snabba svaret. Om det då skulle vara så att jag väljer att läsa ett program som inte behöver meritpoängen från det utökade Franska 5 eftersom jag får ihop 2.5 på annat håll, räknas betyget från kursen med då iallafall?
    • Melina : Hej igen, nej om du har merit 2,5 så är det max. Oavsett hur många meritpoängskurser som du har läst.
    • : Så inte bara betyget från kursen, utan meritpoängen, räknas med då heller? Tack!